Monmort - Sezanne - Reisverslag uit Sézanne, Frankrijk van Marlies Schram-Beentjes - WaarBenJij.nu Monmort - Sezanne - Reisverslag uit Sézanne, Frankrijk van Marlies Schram-Beentjes - WaarBenJij.nu

Monmort - Sezanne

Door: Jan Schram

Blijf op de hoogte en volg Marlies

30 Maart 2017 | Frankrijk, Sézanne

Donderdag 30 maart 2017, Montmort - Sezanne (744 - 776 km).

Na het ontbijt bracht de gastvrouw, Catherine Herbe, ons naar het startpunt van vandaag: de Mairie van Montmort. Eerst bij de bakker onze lunch ingeslagen. Over een kaarsrecht pad naar Baye gelopen. Aldaar in de '''Foyer de Charite''' koffie gedronken. In dit vroegere kasteel woont een gemeenschap van mannen en vrouwen, die naar het voorbeeld van de eerste christenen hun materiële, geestelijke en spirituele goederen gemeenschappelijk maken. Daarna door bossen een prachtig pad bewandeld in schitterend zonnig weer.
Al lopende filosofeerde ik over de huidige techniek. Immers wat de huidige techniek ons brengt, beschouwen wij als iets geheel vanzelfsprekend. Wij hebben zo' n product nu eenmaal nodig voor ons gemak en ons plezier en verder bekommeren wij er ons niet over hoe het tot stand is gekomen. Laat staan dat wij ons druk maken over de massa energie en vernuft die in de loop der eeuwen nodig zijn geweest om tot moderne machines te geraken om deze producten te vervaardigen. Laten wij van alle gebruiksartikelen om ons heen ons eens beperken tot papier, bijvoorbeeld krantenpapier dat wij dagelijks in handen krijgen. De tekst wordt verslonden en de foto's vaak kritisch bekeken en daarna verdwijnt het zorgenkind van fabrikant, drukker, redacteur en fotograaf die er zelf zulke hoge eisen aan stelden, na een kortstondig bestaan in de prullenbak. Voor ons vertrek hebben wij voor drie maanden ons abonnement op het AD en NRC opgeschort. Wij kunnen u zeggen lieve mensen, dat wij het nieuws over de gektes van bijvoorbeeld Erdogan, Trump, LePen, Poetin en Geert Wilders geen ogenblik hebben gemist. Dit hopen wij drie maanden zo te houden.

Via bossen en velden door St.Prix, Soizy, Chapton en Lachy zijn wij dit keer in een wat luxer hotel dan alle andere keren aangekomen: Le Relais Champenois. Ook nu weer boven de 32 km een extra aantal kilometers door de stad gelopen.

Beste volgers morgen meer over onze mooie reis.

• 30 Maart 2017 - 22:41

Agnes:

Moet even reageren! Dit zijn de ware pelgrimgangers! Het zet je aan het denken!!

• 31 Maart 2017 - 12:31

Messalina:

Het klinkt al als echte pelgrims: de waan van de dag laten jullie achter je. Terug naar de basis van ons zijn; wat brengt de technologie ons. Ik vind het een goede eye-opener.
    Voor mij een mooi bezinningsmoment vanuit de technologie.

Ik wens jullie een mooie reis toe voor de komende drie maanden!

• 31 Maart 2017 - 17:31

Ans:

Wauw... het is mooi dat jullie je zo over kunnen geven op deze bijzondere tocht.

• 31 Maart 2017 - 19:33

Willem:

Ja Jan, dat is wel even een realiteit......zonder inbrekende nieuwsitem is het leven een stuk aangenamer.
    Dat hebben wij in Nieuw Zeeland en Canada ervaren als we geen WIFI hadden bijvoorbeeld.
    Geniet van de natuur en de rust van het wandelen. Veel succes nog.....leuk om te lezen trouwens.

• 04 April 2017 - 21:38

Qruun Sr.:

Aan mijn burootje in de Morvan, aan de vooravond van onze thuisreis(als jullie langs de openbare weg liepen kwam ik je tegen!) met instemming je filosofische beschouwing geconsumeerd, met instemming. Tien dagen geen krant gelezen heerlijk! voor jullie: ook morgen veel devotie en inspiratie gewenst en..... de dagelijkse afronding mag best bourgondisch zijn! Immers daar ben je bijna, in bourgondie!