Moratinos - Calzadilla de los Hermanillos - Reisverslag uit Calzada del Coto, Spanje van Marlies Schram-Beentjes - WaarBenJij.nu Moratinos - Calzadilla de los Hermanillos - Reisverslag uit Calzada del Coto, Spanje van Marlies Schram-Beentjes - WaarBenJij.nu

Moratinos - Calzadilla de los Hermanillos

Door: Jan Schram

Blijf op de hoogte en volg Marlies

05 Juni 2017 | Spanje, Calzada del Coto

Maandag 5 juni 2017, Moratinos (875 m) - Calzadilla de los Hermanillos (828 m), 2378 - 2402 km.

Om 7.10 uur vertrokken, liepen wij aanvankelijk door een glooiend landschap, rijk aan graanvelden. Via een pad op enige afstand van de N120 bereikten wij San Nicolas del Real Camino. Vandaaruit wandelden wij naar Sahagun. In het verleden groeide deze plaats in de warmte van het Benedictijnenklooster van San Benito. In de 11e eeuw werd Sahagun weer tot leven geroepen door Alfonso de zesde, die uit Frankrijk monniken uit Cluny liet komen om hier de discipline van deze orde te vestigen. Het belang en de rijkdom van San Benito bereikten zo'n grote hoogte dat er in de 11e eeuw wel bijna ''70 plaatsen waren om bedevaartgangers te ontvangen'', aldus de historicus Lacambra. In de 18e eeuw gebruikte het klooster tussen de 72.150 en 111.000 kilo meel om brood te bakken voor de pelgrims op weg naar Santiago. Van dit grote kloostercomplex staan alleen nog de grote toegangspoort en een van de kleinere torens overeind. We liepen Sahagun uit over de Puente de Canto, een stevige brug uit 1085 aangelegd door Alfonso de zesde. In het populierenbos rechts van deze brug heeft zich volgens de legende de strijd afgespeeld tussen de Moorse koning Aigolando en Karel de Grote, waarbij 40.000 strijders omkwamen. Het verhaal vertelt ook dat in de nacht voorafgaand aan de veldslag de speren van de christenen die zouden sterven tot bloei kwamen en dat zo de bomen ontstonden die hier nu staan.
Bij Calzada del Coto verlieten wij de Camino Frances voor een omweg over een oude Romeinse heerweg die 26 km lang is en op 8 km alleen het dorp Calzadilla de los Hermanillos aandoet. Landschappelijk is deze stille eenzame variant een heel speciale belevenis. De eerste 8 km lijkt het landschap aanvankelijk op dun begroeide Afrikaanse steppen. Daarna neemt de begroeiing wat toe. Morgen leggen wij vanuit Calzadilla de los Hermanillos de overige 18 km af. Hier en daar zouden dan geen sporen van menselijke bewoning meer te bekennen zijn. Men zou zich volkomen alleen voelen en zou zelfs kunnen gaan twijfelen ooit nog in de bewoonde wereld te zullen terugkeren. We zullen het morgen zien!

• 05 Juni 2017 - 20:58

Ans En Willem:

Jeetje Jan en Marlies..wat weer een verhaal.
    Lijkt wel een geschiedenisles

• 05 Juni 2017 - 21:08

Ans En Willem:

Nou zeg...heb ik een heel verhaal geplaatst..

• 06 Juni 2017 - 10:21

Agnes:

Nog een paar weken Marlies en Jan, het eind is in zicht. Wat een belevenis, al die historische plaatsen! Buen camino!