Fromista - Carrion de los Condes - Reisverslag uit Carrión de los Condes, Spanje van Marlies Schram-Beentjes - WaarBenJij.nu Fromista - Carrion de los Condes - Reisverslag uit Carrión de los Condes, Spanje van Marlies Schram-Beentjes - WaarBenJij.nu

Fromista - Carrion de los Condes

Door: Marlies en Jan Schram

Blijf op de hoogte en volg Marlies

03 Juni 2017 | Spanje, Carrión de los Condes

Zaterdag 3 juni 2017, Fromista (783 m) - Carrion de los Condes (834 m), (2327 - 2349 km).

Na het verlaten van Fromista betraden wij opnieuw de uitgestrekte Tierra de Campos met zijn uitgestrekte graanvelden met hier en daar een piepklein dorpje zo typisch voor deze streek. Een saaie route! De enige stop vandaag was de oude Tempeliersvesting van Villalcazar de Sirga bekend om zijn indrukwekkende Romaanse kunst en architectuur. Bij het café waar wij koffie nuttigden, stond een opvallend rond wit gebouwtje met een puntdak. Bijna liepen we er voorbij, maar een man die het pad aan het schoonspuiten was, attendeerde ons erop dat we in het bouwsel een kijkje moesten nemen. Het bleek een oude duiventil met wel plaats voor enkele honderden duiven. Dit soort duiventillen zie je regelmatig hier in de Tierra de Campos. Ze zijn allemaal verschillend van vorm en karakteristiek voor deze streek. De til die wij bezochten was rond en van klei met het doel thermische - en geluidsisolatie te creëren, die nodig is voor het fokken van duiven. Van binnen was het een ronde patio met verschillende muren die de patio met de buitenkant verbinden. Die muren zitten vol nissen die dienen als nestplaatsen. Het doel van deze duiventillen was : Duiven fokken voor verkoop of consumptie, mest productie, het verkrijgen van veren voor kussens.
Boven ditzelfde plaatsje verheft zich de Iglesia de Nuestra Senora de la Virgen Blanca, groot en imposant. Het indrukwekkende voorportaal is rijkelijk van beeldhouwwerk voorzien. Binnen zagen we het witte beeld van de Heilige Maria, aan wie Alfonso de tiende veel van zijn liederen wijdde. In vijf van die cantiga's vertelt de dichtende koning hoe zieke pelgrims op de terugweg uit Santiago zonder dat zij genazen waren van hun kwalen toch gezond werden nadat ze gebeden hadden bij de Witte Maagd van Villasirga.
Een verdere tocht door de velden bracht ons naar het schitterende Carrion de los Condes. Daar verblijven wij in het bekendste architectonische monument van deze plaats, het klooster Real Monasterio de San Zoilo, dat tegenwoordig een hotel herbergt.
Verder bezochten wij de Iglesia de Santa Maria del Camino. Tijdens de Middeleeuwen was deze kerk vooral bekend om de legende van de 100 maagden die door Mauregato, de koning van Asturie jaarlijks moesten worden uitgeleverd aan de Moorse heerser. Een viertal meisjes uit Carrion waren ''uitverkoren'' om het harem in Cordoba aan te vullen. Toen de Moren de meisjes kwamen halen, stuurde de Maagd Maria enkele wilde stieren op hen af. De Moren vluchtten hals over kop voor het geweld van de dieren en zo waren de maagden gered. Eeuwenlang werd in Carrion dit wonder herdacht met een processie. In de kerk van Santa Maria hangt het zeventiende-eeuwse schilderij met de voorstelling van de aanvallende stieren, de vluchtende Moren en de geredde maagden.

• 03 Juni 2017 - 19:28

Erna Pijpers:

Ook al was de route saai, dit eindstation moet het toch weer een beetje goedmaken!jullie komen op deze manier toch wel op heel bijzondere plekjes waar je anders het bestaan niet van af zou weten. Verlangen jullie al naar het eind van deze pelgrimstocht of zouden jullie nog wel naar zuid Portugal kunnen lopen? Qua conditie dan en zijn de wandelschoenen al vervangen door nieuwe? Sterkte weer, warme groet uit Aruba!

• 03 Juni 2017 - 20:35

Carla Tieleman:

Het is elke dag weer een mooi verhaal wat zich daar afgespeeld heeft vroeger! Om de moed op te brengen na zo'n lange wandeling om dat allemaal te schrijven! Waar haal je de energie vandaan! De minipelgrim!

• 04 Juni 2017 - 11:49

Pieta:

Het blijft mooi om jullie te volgen en alle verhalen
    te lezen wat er vroeger allemaal gebeurde.Jullie gaan
    aan de laaste kilometers beginnen nu maar extra
    genieten van al het mooie wat jullie nog tegenkomen
    veel succes

Lieve groet voor allen Pieta