San Juan de Ortega - Burgos - Reisverslag uit Burgos, Spanje van Marlies Schram-Beentjes - WaarBenJij.nu San Juan de Ortega - Burgos - Reisverslag uit Burgos, Spanje van Marlies Schram-Beentjes - WaarBenJij.nu

San Juan de Ortega - Burgos

Door: Jan Schram

31 Mei 2017 | Spanje, Burgos

Woensdag 31 mei 2017, San Juan de Ortega (1013 m) - Burgos (865 m), (2224 - 2250 km).

Initieel voerde de route ons vanmorgen door het droge Oca gebergte. Vanaf San Juan de Ortega ( 1013 m) wandelden wij door de bossen van de Montes de Oca. Via Ages en Atapuerca (961 m) voerde een steenachtige klim ons naar de hoogvlakte Matagrande (1081 m). Er opende zich een prachtig uitzicht tot aan Burgos (865 m). Na een steenachtige afdaling wordt de Camino een breed veldpad. Via Cardenuela Riopico (928 m), Orbaneja Riopico (912 m), Castanares (892 m), een stedelijk recreatiegebied Fuentes Blancas leidde een pad door de vlakke vallei van de Pico rivier ons uiteindelijk naar Burgos.Daar bezochten wij vanzelfsprekend de Cathedral de Santa Maria.
In opdracht van koning Ferdinand de derde werd in 1221 een begin gemaakt met de bouw van deze gotische kathedraal. De bouwmeester en bisschop Mauricio was verantwoordelijk voor de daadwerkelijke constructie. Hij verzamelde de steenhouwers, timmerlieden, smeden en karredrijvers noodzakelijk voor deze gigantische onderneming. Aflaten werden uitgegeven in ruil voor substantiële financiële bijdragen aan het bouwproject en 9 jaar later werd er de eerste mis opgedragen. Een prestatie van Herculiaanse proportie als we de primitieve technieken van de middeleeuwen in rekening nemen. Tweeëntwintig jaar na het begin van de constructie was de kathedraal klaar, grotendeels door de inzet van bouwmeester Mauricio. In de komende 500 jaar werd er voortdurend verder gebouwd aan de uitbreiding en versiering van de kathedraal. Met addities in plateresque, renaissance, barok en rococo stijl.
Deze kathedraal is zo onbeschrijflijk mooi dat iedere beschrijving te kort zou doen aan haar waarlijke schoonheid. Derhalve adviseer ik u, beste lezers, dit katholieke monument eens zelf te bezoeken.

• 31 Mei 2017 - 21:31

Willem:

Inmiddels geschiedt en inderdaad fantastisch....

• 01 Juni 2017 - 21:09

Ans :

Idd wij zijn er geweest...
    En de kathdraal is GEWELDIG...
    En voor jullie Pelgrims...het wordt warmer en warmer...