Najera - Santo Domingo de la Calzada - Reisverslag uit Santo Domingo de la Calzada, Spanje van Marlies Schram-Beentjes - WaarBenJij.nu Najera - Santo Domingo de la Calzada - Reisverslag uit Santo Domingo de la Calzada, Spanje van Marlies Schram-Beentjes - WaarBenJij.nu

Najera - Santo Domingo de la Calzada

Door: Marlies en Jan Schram

Blijf op de hoogte en volg Marlies

28 Mei 2017 | Spanje, Santo Domingo de la Calzada

Zondag 28 mei 2017, Najera (489 m) - Santo Domingo de la Calzada (645 m), (2150 - 2172 km).

Vroeg vertrekken bevalt ons goed dus om 6.00 uur togen wij vanuit Najera (489 m) over een bosrijke helling de hoogvlakte van de Rioja Alta op. Over brede veldpaden en effen terrein bereikten wij Azofra (550 m) alwaar wij ons ontbijt nuttigden. Na Azofra wijst het stenen Cruz de los Perigrinos (16e eeuw) de route. Een lange klim over een landweg door de Siërra de la Demande voerde ons naar Cirinuela (715 m). Wij genoten van de prachtige uitzichten op het Cantabrische gebergte naar het noorden. Daarna leidde een geleidelijke lange afdaling over een breed pad ons naar Santa Domingo de la Calzada (645m).
Om 11.00 uur arriveerden wij in Santo Domingo de la Calzada, onze volgende overnachtingsplaats. Deze Heilige Domingo werd geboren in 1019 in het naburige dorpje Viloria de Rioja. Hij wordt gezien als de grootste weldoener van de Camino waaraan hij de 90 jaar van zijn bestaan wijdde. Hij maakte in zijn eentje de weg vrij van bossen, legde de Camino aan van Najera tot Redecilla, bouwde een brug over de rivier de Oja, bouwde kerken en hospitia en zorgde voor de pelgrims.
Na zijn dood in 1109 werd hij begraven op de weg waaraan hij zo veel had gegeven. Op zijn graf zou later de huidige kathedraal gebouwd worden.
Deze bezochten wij vanmiddag en weer waren we onder de indruk van zo veel schitterende religieuze kunst, ook in het aangrenzende museum.
Binnen in de kerk bevindt zich een nis met daarin een levende kip en een haan, ter herinnering aan het meest bekende wonder dat toegeschreven wordt aan de Heilige van Calzada.
Een pelgrimsgezin uit Keulen overnachtte in de herberg van Santo Domingo. De dochter van de herbergier vond de zoon uit het Duitse gezin erg leuk maar ze werd boos omdat ze geen aandacht van hem kreeg. Ze verstopte een zilveren beker in zijn knapzak en verraadde hem. De jongen werd gevangen genomen, veroordeeld en opgehangen. De diepbedroefde ouders vervolgden hun weg naar Santiago. Toen ze terugkwamen, vonden ze hun zoon levend terug, terwijl hij aan het touw hing: de Heilige had zijn voeten vastgehouden. Ze renden naar de schout van de stad om het hem te vertellen, maar die wilde hen niet geloven. "Jullie zoon is net zo levend als de kip die ik zit te eten", zei hij. Meteen kwam de kip tot leven en zong: "Santo Domingo de la Calzada is de stad, waar de kip kakelde die je net gebraden had".

• 28 Mei 2017 - 18:38

Ans En Willem:

Ja hier waren wij ook.
    Fantastisch dorpje hè... ook wij hebben hier genoten.
    Lieve groet.

• 28 Mei 2017 - 18:41

Agnes:

Mooi verhaal weer! En ook weer een prachtige wandeling met mooie vergezichten en historie!

• 29 Mei 2017 - 14:38

Erna Pijpers:

Beste kanjers, we hebben even niet gereageerd maar jullie verslagen wel steeds gelezen, wat een fantastische verhalen! Wij zitten inmiddels al een tijdje op Aruba en Leen heeft het erg naar z'n zin in het ziekenhuis. En er blijft voldoende tijd over om ook nog gezamenlijk leuke dingen te doen. Jouw tijd in Aruba lijkt na al die gebeurtenissen tijdens jullie pelgrimstocht, lichtjaren weg! Alleen de temperatuur zal momenteel overeenkomen. Verstandig dat jullie al zo vroeg gaan lopen, dan is de zon nog niet zo heet! Sterkte met de laatste lootjes! Leen en Erna