Bouriot-Bergonce - Gailleres - Reisverslag uit Gaillères, Frankrijk van Marlies Schram-Beentjes - WaarBenJij.nu Bouriot-Bergonce - Gailleres - Reisverslag uit Gaillères, Frankrijk van Marlies Schram-Beentjes - WaarBenJij.nu

Bouriot-Bergonce - Gailleres

Door: Marlies en Jan Schram

Blijf op de hoogte en volg Marlies

08 Mei 2017 | Frankrijk, Gaillères

Maandag 8 mei 2017, Bouriot-Bergonce - Gailleres (1755 - 1785 km).

Op de nationale bevrijdingsdag van Frankrijk gingen wij weer lekker vroeg (7.45 uur) op pad. Het was mistig, hetgeen het zicht op het landschap iets moois gaf. De bosrijke omgeving was qua aanzien vergelijkbaar met de Heemskerkse duinen.
Na een kleine 15 km wandelen op een zachte ondergrond kwamen we aan in Roquefort (niet te verwarren met de plaats Roquefort van de kaas). Aldaar eerst onze lunch ingeslagen bij de plaatselijke bakker en koffie gedronken in het dorpscafe. Roquefort heeft een prachtige kerk ''Sainte Marie''. Alle wanden en koepels zijn fraai gedecoreerd met een turquoise achtergrond. In deze kerk geen afgebladderd pleisterwerk. Alles is tot in de puntjes bijgehouden. Negentig procent van de Fransen noemt zichzelf katholiek, 5 procent daarvan is belijdend gelovig. Hieruit moet ik concluderen dat de Franse overheid het onderhoud van de kerken mede bekostigd.
Vanuit Roquefort kwamen we na het gehucht Corbleu aan bij de kerk van het eveneens piepkleine dorpje Bostens. Tot onze verrassing troffen wij daar een onbemand pelgrimslocaal, waar koffie gezet kan worden. Een mooie gelegenheid om onze lunch te nuttigen.
Thans zijn we na een welbestede wandeldag aangekomen op ons logeeradres, 2,4 km buiten de dorpskern van Gailleres. Marlies heeft zopas een was gedraaid. Inmiddels zijn er 4 andere pelerins aangekomen: Hans, Paul, Jannick en tenslotte Netty. Een andere wat langzamere Paul wordt nog verwacht. Vier van deze 5 troffen wij gisteren ook op het andere adres. Inmiddels kennen wij wat mensen die ook op pad zijn.

• 08 Mei 2017 - 22:57

Ans En Kees:

Al 40 dagen stappen jullie (3) er flink op los langs een aloude pelgrimsweg naar Santiago de Compostella. Geweldig! Heerlijk om aan de hand van het dagelijkse verslag jullie te mogen volgen! Het roept veel herkenning op. Bon courage, Ans en Kees

• 09 Mei 2017 - 12:21

Ans:

En de mensen die je ontmoet met allen een verhaal en dezelfde doelstelling... Prachtig..

Lieve groet...