Negrondes - Perigueux - Reisverslag uit Négrondes, Frankrijk van Marlies Schram-Beentjes - WaarBenJij.nu Negrondes - Perigueux - Reisverslag uit Négrondes, Frankrijk van Marlies Schram-Beentjes - WaarBenJij.nu

Negrondes - Perigueux

Door: Marlies en Jan Schram

Blijf op de hoogte en volg Marlies

28 April 2017 | Frankrijk, Négrondes

Vrijdag 28 april 2017, Negrondes - Perigueux (1493 - 1524 km).

Om nog iets te zeggen over het diner van gisteravond, de gastvrouw had haar best gedaan, doch wat het meest bij ons is bijgebleven waren de eigen brouwsels. Daarom bij dezen het recept voor een uitzonderlijk lekkere digestief: Vin de Noix:

145 Noix Vertes (walnoten in de schil voor 14 juli geplukt)
4 litres eau de Vie de fruit
18 litres de Vin rouge
10 oranjes
4 citrons
16 clous de Girofle
5 kgs sucre
100 gr de canelle
Laisser macerer pendant 3 mois minimum et mettre en bouteille.

Beste mensen, Wij drieën kunnen U zeggen dat het resultaat buitengewoon is, doch de hoeveelheden vragen om een gemeenschappelijke aanpak.

We liepen vandaag over prachtige bospaden. De streek heet hier dan ook ''Perigord vert''. Tijdens de lunch aan een picknicktafel zagen wij een ree voorbij rennen.
Rond 15.30 uur kwamen wij aan in Perigueux. Door smalle oude straatjes met leuke winkels en restaurants werden we naar de kathedraal Saint Front geleid. Wat weer een prachtig gebouw. De bouw begon in 1120. De kerk is heel apart van vorm, met een prachtige toren en verschillende koepels. Het meest opvallende is een gigantische notenhouten retabel achter het hoofdaltaar. Prachtig houtsnijwerk verbeeldt de hemelvaart van Maria. Zeer indrukwekkend.
In Perigueux logeren wij bij de heer en mevrouw Voisin, Jean-Louis et Juliette!! Mijnheer is erg zwak en lijkt dementerend, mevrouw is zeer zorgzaam, zowel voor haar man als voor haar gasten. Ze wonen in een appartement op de vijfde etage dat volstaat met allerlei prullaria, alle schilderijen hangen schreef, hier en daar hangt nog kerstverlichting, maar wat een gastvrijheid! Mijnheer trekt zich al snel terug maar Juliette praat honderd uit en vindt het geweldig dat wij er zijn.
De ene dag een villa, de andere dag een uitspanning! We maken alles mee.

• 29 April 2017 - 11:05

Willem:

Geweldig die gastvrijheid......en wat een dorst had die eerder genoemde dame zeg.....

• 29 April 2017 - 13:54

Agnes:

Jullie maken zeker van alles mee!!
    Over gezamenlijke aanpak gesproken, ik zorg wel voor die 4 citroenen.
    Groeten en buen camino!

• 01 Mei 2017 - 11:55

Ans:

FANTASTISCH....

• 02 Mei 2017 - 17:28

Qruun Schram Sr.:

wat geweldig zo'n ervaring. E#n tegenover deze ontroerende soberheid staat weer de geweldige kerk van Perigeux. We zulle3n de oude heer niet meer ontmoeten, maar zijn plaatsje nis mede door jullie wel verzekerd.

• 02 Mei 2017 - 17:33

Qruun Sr.:

En oh ja, als we voorbereidingen willen gaan treffen voor de bereiding van wat vaten Vin de Noix dan moeten we nu alvast de nodige bestellingen plaatsen. Geef dat even aan broeder Henk door, hij zal het graag "in het vat gieten"! Kunnen we in 2018 toeslaan.