Saint-Leonard-de-Noblat - Limoges - Reisverslag uit Limoges, Frankrijk van Marlies Schram-Beentjes - WaarBenJij.nu Saint-Leonard-de-Noblat - Limoges - Reisverslag uit Limoges, Frankrijk van Marlies Schram-Beentjes - WaarBenJij.nu

Saint-Leonard-de-Noblat - Limoges

Door: Marlies en Jan Schram

Blijf op de hoogte en volg Marlies

25 April 2017 | Frankrijk, Limoges

Maandag 24 april 2017, Saint-Leonard-de-Noblat - Limoges
(1382 - 1405 km).

De dagroute begon met een paar pittige beklimmingen. Eenmaal hoog voerde de tocht ons weer door lieflijke glooiingen. Na de drukke wegen in de voorsteden van Limoges kwamen we in het centrum uit bij de kathedraal. We kwamen aan in het centrum via de oude brug Saint-Etienne over de rivier de Vienne. Eerst gingen we naar het klooster van de Soeurs Franciscaines de François d'Assise, dat naast de kathedraal ligt. We mochten onze rugzakken neerzetten. Vanaf 16.30 uur zouden de kamers klaar zijn.
We gingen de stad in om eerst de kathedraal St.Etienne te bekijken. Deze is zo onbeschrijflijk mooi dat wij eenieder adviseren deze zelf te bezoeken. Iedere beschrijving zou haar schoonheid tekort doen.
Limoges heeft twee historische centra. In het andere centrum de St.Pierre-kerk bekeken. Ook deze is weer heel mooi: Bijzondere glas-in-lood-ramen, grote schilderijen en verschillende relikwieën in prachtige bewerkte kistjes en schrijnen.
We gingen naar een sportwinkel omdat ik (Jan) een nieuwe wandelbroek nodig had in verband met een kapotte ritssluiting. Een en ander is niet passend voor een pelgrim in verband met alle kerkbezoeken die hij aflegt. Terug in de stad ergens iets gedronken, daarnaast een theater en een oud paviljoen gezien. Daarna bij de kathedraal St.Pierre door de mooie tuinen van het voormalig aartsbisschoppelijk paleis gewandeld. In het bisschoppelijk paleis is tegenwoordig het musee des beaux arts gevestigd. Daarop keken wij uit vanuit onze slaapkamer in het klooster. Fantastisch! Een zeer aardige non, oorspronkelijk uit Togo, maakte ons wegwijs en stempelde onze pelgrimspaspoorten.
Nadat wij s'avonds in de stad heerlijk hadden gegeten, liepen wij in het donker terug naar het klooster. Alle oude gebouwen in de stad waren verlicht. De kathedraal tegenover ons slaapkamer zag er sprookjesachtig uit.

• 25 April 2017 - 16:55

José Pennings:

Dag Marlies en Jan

Eindelijk kon ik op de website komen en merk dat ik al veel gemist heb.
    Jullie hebben er al en heel eind opzitten en met jullie optimisme gaan jullie het zeker volbrengen.
    Ga verder onder Gods hand en maak veilige kilometers!

Ook namens Leon een hartelijke groet vanuit Dordrecht!
    José

• 25 April 2017 - 18:02

Bram En Hanny:

Wat een geweldige dag voor jullie. Als je ook nog tijd hebt om van alles te bekijken en ervan te genieten is echt extra. Wat een enthousiasme nog steeds, super! Lieve groet van ons beiden

• 26 April 2017 - 18:39

Ans:

Ja de kathedraal is fantastisch...
    We kregen een aantal jaren geleden ook van Qruun de tip daar zeker heen te gaan.
    Wij stonden toen dichtbij op een oude camping... en idd het was geweldig daar te mogen zijn...
    Te mooi om over te slaan.