St.Priest-La-Feuille - Marsac - Les Rivailles - Reisverslag uit Saint-Priest-la-Feuille, Frankrijk van Marlies Schram-Beentjes - WaarBenJij.nu St.Priest-La-Feuille - Marsac - Les Rivailles - Reisverslag uit Saint-Priest-la-Feuille, Frankrijk van Marlies Schram-Beentjes - WaarBenJij.nu

St.Priest-La-Feuille - Marsac - Les Rivailles

Door: Marlies en Jan Schram

Blijf op de hoogte en volg Marlies

23 April 2017 | Frankrijk, Saint-Priest-la-Feuille

Vrijdag 21 april 2017, St.Priest-La-Feuille - Marsac - Les Rivailles (1314 - 1337 km).

We sliepen de afgelopen nacht in een tuinhuisje op een zorgboerderij. Er waren nog twee andere kamers waar Jaap sliep en in de derde kamer een aardig ander Nederlands echtpaar: Arie Bouman en Jantje (Janny) Bouman - Rinzema ( een vroegere klasgenote van Cees Helder op de mulo in Midden Beemster ).
Gaarne wil ik nog terugkomen op het diner van gisteravond.
Na het gezamenlijk genoten diner kregen we een keur aan eigengemaakte likeurtjes aangeboden. Een recept heb ik onthouden: druk in een sinaasappel 44 koffiebonen, 44 suikerklontjes, voeg daaraan 1 liter eau de vie toe. Dit mengsel 44 dagen laten fermenteren in een donkere koele ruimte en het resultaat is beter dan de beste Grand Marnier. Proost!
De route was weer prachtig, door glooiende landerijen en weiden, maar er was geen bakker te bekennen in de gehuchten waar we doorheen kwamen. Pas in Benevant-L'Abbey (15 km) konden we brood kopen en koffie drinken. We hadden toen al ongeveer drie en een half uur gelopen. Wederom was het prachtig weer maar er stond weer een frisse wind en het had s'nachts gevroren.
In Benevant dronken we koffie in een superleuke theesalon met allemaal gezellige serviezen die uitgestald stonden, heerlijke theesoorten mooi verpakt en bijzondere siropen.
De abdijkerk in deze plaats is heel bijzonder. Deze is gewijd aan Saint Barthelemy en gebouwd in de twaalfde eeuw. Het plaatsje Benevant-L'Abbey dankt haar naam aan het Italiaanse Benevento, ten noordwesten van Napels. Vandaar werden in de twaalfde eeuw de relieken van Sint Bartholomeus naar de kerk in Benevant-L'Abbey overgebracht.
Na deze plaats uitgebreid te hebben bezocht, zijn we over Marsac gelopen naar de camping La Balade te Les Rivailles. Deze camping wordt gedreven door de Beverwijker Ruud Revers, voormalig diskjockey. Wij logeerden in het huis van Ruud en zijn vriendin Margon uit Westzaan. Duidelijk moge zijn dat we met Ruud alle wetenswaardigheden uit Beverwijk en Heemskerk hebben opgehaald.
Jaap werd ondergebracht in een zogenaamde ''Pipo-wagen'', een zeer knus ingerichte woonwagen. Wat ontbrak was een rode dopneus bij Jaap. s'Middags zette Ruud een aantal klassieke cd's op: De Vier Jaargetijden van Vivaldi, de Vijfde Symfonie van Beethoven etc. Tijdens het diner echter klonk de beginmelodie van de oude tv-serie ''Pipo de Clown''. Wat een jeugdsentiment!