Eguzon - Germain-Beaupre - Reisverslag uit Éguzon-Chantôme, Frankrijk van Marlies Schram-Beentjes - WaarBenJij.nu Eguzon - Germain-Beaupre - Reisverslag uit Éguzon-Chantôme, Frankrijk van Marlies Schram-Beentjes - WaarBenJij.nu

Eguzon - Germain-Beaupre

Door: Marlies en Jan Schram

Blijf op de hoogte en volg Marlies

20 April 2017 | Frankrijk, Éguzon-Chantôme

Woensdag 19 april 2017, Eguzon - Germain-Beaupre (1274 - 1297).

We kwamen na een wandeling met behoorlijke niveauverschillen aan in Crozant. Tijdens een afdaling vlak voor het dorpje zie je al de ruïnes van het Middeleeuwse kasteel, die de vallei van het riviertje de Sedelle domineert. Destijds had het kasteel een omtrek van 1 km, het had 10 torens, 6 aan de kant van de rivier de Creuze en 4 aan de kant van de rivier de Sedelle. Het was 450 meter lang en 80 meter breed.
In 1893 vestigde Armand Guillaumin zijn schilders atelier in Crozant. Hij was een vriend van Paul Cezanne en Vincent van Gogh. Zijn atelier groeide uit tot de beroemde ''school van Crozant ' '.
Na Crozant werden we langs de rivier de Sedelle geleid met haar door rotsen en verval veroorzaakte stroomversnellingen. Er wordt hierin veel op forel gevist. Na deze bosrijke tocht was het vervolg door uitgestrekte velden over het merendeel asfaltwegen naar Saint-Germain-Beaupre.
De eigenaar van het Chambres d'Hotes waar wij verbleven is conservator van de plaatselijke kerk St.Germain. Deze Romaans - Gotische kerk is in 2003-2004 met Europees steungeld volledig gerestaureerd. Wij kregen een rondleiding. Mijnheer Malberg weet zeer enthousiast te vertellen over de historie van het kerkje, dat nauw verbonden was met het leven van de familie Foucauld, jarenlang de bewoners van het plaatselijke kasteel. Het kerkje is prachtig van binnen, bijzondere beelden, schilderijen en zelfs een fresco.

• 23 April 2017 - 13:44

Ans:

Wat een geschiedenis heeft iedere plek toch....