Grossouvre - Laugere - Reisverslag uit Laugère, Frankrijk van Marlies Schram-Beentjes - WaarBenJij.nu Grossouvre - Laugere - Reisverslag uit Laugère, Frankrijk van Marlies Schram-Beentjes - WaarBenJij.nu

Grossouvre - Laugere

Door: Marlies en Jan Schram

Blijf op de hoogte en volg Marlies

14 April 2017 | Frankrijk, Laugère

Donderdag 13 april 2017, Grossouvre - Laugere (1114 - 1148).

Voor het ontbijt was niet gezorgd dus liepen wij eerst naar een plaatselijk café om aldaar een café au lait te scoren. Daarna 7 km gewandeld naar de boulangerie in Sancoins. De route leidde ons op een klein stuk na langs het jaagpad van Canal de Berry. Een zware route door een mooie omgeving, doch zeer eentonig. Een dankbare afwisseling was een omleiding naar Augy-sur-Aubois, waar de Nederlandse pelgrimsherberg ''Nos Repos'' staat. Deze herberg is eigendom van een Nederlandse legeraalmoezenier en wordt door wisselende vrijwilligers beheerd. We werden uitgenodigd op de koffie
Thans zijn we in een Tables d'Hotes te Laugere alwaar wij door een kunstenaar Claude Monreau gastvrij zijn ontvangen.
Het huis zou in een film kunnen voorkomen. Beneden zijn zeer grote vertrekken, de woonkamer heeft een enorme schouw. Een mooie houten trap leidt naar de bovenverdieping, waar je in een zitkamer terecht komt vol boeken en, alweer, schilderijen. Een lange gang over de gehele lengte van het huis geeft toegang tot de verschillende slaapkamers.
Mijnheer lijkt door zijn wijd uitstaande haardos op Einstein. Hij biedt ons een welkomstdrankje aan, bier voor de mannen en vers geperste jus d'orange voor mij. De tafel is al gedekt met een smetteloos wit tafellaken en zilveren bestek naast de borden en naar later blijkt, bijpassende servetten zo groot als theedoeken. deheer Monreau wijst ons onze kamers. Rond 18.45 uur verwacht hij ons voor het aperitief zegt hij. We hadden verschillende soorten drank op de salontafel zien staan. We kiezen voor gin-and-tonic. Mijnheer vertelt over zijn leven, het huis en zijn hobbies. Hij wijst ons op de stallen verderop rechts in de achtertuin. Daar exposeert hij in de zomer, ook andere kunstenaars uit de omgeving tonen daar wel eens haar of hun werk. We lopen er naar toe en kijken rond.
De tuin is prachtig qua vormgeving zoals je weleens bij kastelen ziet. Nu is ook te zien dat langs de achterkant van het huis een veranda loopt, dan een niveau lager een terras, vanwaar je via een stenen trap kunt afdalen naar de tuin. Buxussen in verschillende vormen sieren het gazon. De volgende afdeling is omzoomd door cipressen, daarachter ligt een grote vijver. We kijken onze ogen uit!
Binnengekomen worden we aan tafel uitgenodigd. Ondertussen had ik in zijn cd-collectie gekeken en zag dat hij pianowerken had van Chopin, gespeeld door Dinu Lipalti. Direct zette hij de cd op. Heerlijk weer eens klassieke muziek te horen.
Vermeldenswaardig is dat de heer Monreau al 25 jaar geen televisie heeft gezien en geen krant heeft gelezen.
Het diner en de daarbij gepresenteerde wijnen waren voortreffelijk. Allereerst een foie gras, vervolgens een heerlijk boskippetje met gebakken aardappelen, daarna wat Franse kaasjes en als afsluiting moten verse ananas. Er werden meer dan voortreffelijke Bordeaux wijnen bij geschonken en als afsluiting een meer dan 30 jaar oude cognac.
De beschrijving van het ontbijt s ' morgens zal ik u onthouden. Ik kan u zeggen dat ook dat delicieus was.

• 14 April 2017 - 22:00

Adrie:

Prachtig die verhalen!! We blijven ze volgen!! Fijne paasdagen!

• 14 April 2017 - 23:19

Pieta:

Ben het eens met Adrie leuk om het te lezen. Maar lekker genieten
    van al het lekkere eten en drank. Morgen weer een mooie wandeldag!!

• 15 April 2017 - 11:31

Willem:

Wat een verwennerij.....helemaal in Jan zijn straatje.....Geweldig dat die mensen zo gastvrij zijn en genieten ven de geneugtes de levens zonder hinder van TV en kranten.....Voorbeeldig edoch vermogend neem ik aan....dat maakt het wat makkelijker.

• 17 April 2017 - 09:53

Jan En Els:

Marlies, Jan

nog een zalig Pasen toegewenst en behouden reis voor de komende tijd.
    We lezen en leven mee en plaatsen als Vezelay doet weer herinneringen oproepen en uitgerekend in Le Cheval Blanc hebben we ook eens aan het einde van een wandeltocht overnacht.
    Marlies nog gefeliciteerd met je verjaardag en dan in zo'n ambiance; geweldig.
    Zo te lezen inspireert jullie deze tocht tot allerlei bespiegelingen en tegelijkertijd genieten van alles wat dit prachtige land en de mensen te bieden heeft.
    Tegelijkertijd zijn de Fransen behoorlijk in beweging richting presidentverkiezing en zijn jullie toeschouwers op de eerste rij.
    Wensen jullie nog vele mooie ervaringen en een tocht zonder kwetsuren.
    Zien uit naar de volgende verslagen.
    Groeten van Jan en Els

• 17 April 2017 - 11:21

Ans:

Het is geweldig...
    Wat een bijzondere mensen ontmoeten jullie...en je bent nog maar net onderweg... PPfff...
    Helaas door wat extra drukte aan deze kant was ik paar dagen op achter met lezen...
    Maar wat heerlijk...ik ben bijna bij.... HA HA ....

Tags: o