Pamplona - Puente la Reina - Reisverslag uit Puente la Reina, Spanje van Marlies Schram-Beentjes - WaarBenJij.nu Pamplona - Puente la Reina - Reisverslag uit Puente la Reina, Spanje van Marlies Schram-Beentjes - WaarBenJij.nu

Pamplona - Puente la Reina

Door: Marlies en Jan Schram

23 Mei 2017 | Spanje, Puente la Reina

Dinsdag 23 mei 2017, Pamplona (447 m) - Puente la Reina (346 m) ( 2022 - 2047 km).

Allereerst willen wij beginnen met het feliciteren van Carla Tieleman die vanaf Porto naar Santiago de Camino heeft gelopen. Zij noemt zichzelf een minipelgrim. Wij vinden haar een topper. Zij onderneemt het toch maar even! Wie doet dat na!
Om nog op gisteren terug te komen: in Pamplona brachten wij natuurlijk s'middags een bezoek aan de kathedraal Santa Maria. In 2011, toen wij met de fiets hier langskwamen, was het gebouw onder restauratie en niet te bezichtigen. Voor het eerst moesten wij een kleine entree betalen om een kerk te bezoeken. Weliswaar mochten wij tegen pelgrimstarief naar binnen. Wat een ongelooflijke ervaring om alles in dit schitterende gebouw te mogen zien. Heel veel zijkapellen, de een met nog mooiere retabels dan de ander. Daarnaast verkenden wij ook de aangrenzende gebouwen zoals de kloostergang, de refter, de vroegere keuken etc. Zeer indrukwekkend en niet te beschrijven mooi. Midden in de kerk bevindt zich het mausoleum uit het jaar 1417 van de vroegere koning Carlos de derde en zijn echtgenote. Dit wordt beschouwd als een van de mooiste tombes uit die periode in heel Spanje.
Wij maakten een wandeling door de stad en zagen overal gezellige straatjes en mooie pleinen met restaurants en terrasjes vol met mensen. Na wat vragen hier en daar konden we ergens om 19.00 uur een hapje eten. De meeste restaurantkeukens gaan pas om 21.00 uur open en op die tijd liggen wij meestal al in bed.
Terugwandelend naar het hotel zagen we dat de kerk van San Saturnin open was. Even naar binnen gestapt, de mis was nog bezig. Wij gingen zitten en kregen nog net de zegen mee. Deze kerk was ook weer een plaatje!

Vandaag togen wij weer vanuit Pamplona. Het was een prachtige afdaling via groene buitenwijken van de stad naar het platteland. Door dicht struikgewas moesten wij stijgen van 447 m naar de Alto de Perdon die 771 m hoog is. De beklimming van deze eerste echte heuvel aan Spaanse zijde bracht de pelgrim van weleer vergeving van zijn zonden. Boven op de Alto de Perdon waaide het hard. Niet voor niets staat daar ook een windmolenpark dat behoorlijk geluid produceert. Vanaf deze plek hadden we een prachtig zicht op de weg die we hadden afgelegd: De toppen van de Pyreneeën, de Alto de Erro, het dal van Arga etc. De afdaling over een pad met grote keien en stenen was lastig.
We bezochten nog de kerk van San Esteban alwaar wij stil stonden bij de verjaardag van onze vriend Rene Olthof, die vandaag 66 jaar is geworden. Wij wensen hem en zijn lieve vrouw Graziella alle goeds toe. Vervolgens liepen wij door wuivende graanvelden naar het middeleeuwse Puente la Reina met zijn schitterende Romaanse brug. Straks zullen wij daar onze (schoon)zus Ans en zwager Willem Hoog Antink treffen.

• 23 Mei 2017 - 18:40

Els Van Der Arend:

Beste wandelaars ! Het is geweldig om jullie verslagen te lezen, daar genieten we van.
    Nog mooie tochten gewenst, lieve groet vanuit t Arendsnest.

• 23 Mei 2017 - 21:49

Willem:

Wat was het gezellig zo samen en wat hebben we gelachen en vooral heerlijk gegeten en gedronken voor het camino tarief.......veel succes verder nog en tot ziens in Santiago".. Ans en en Wllem.

• 23 Mei 2017 - 22:06

Ans:

Fantastisch wat een leuke avond.
    Net wat Willem zegt.. Het was heerlijk.
    En Jaap wat leuk die nu in levende lijven te ontmoeten.
    Je hoort er echt bij Jaap.. Helemaal goed.
    Wat zijn we blij dat we deze tussen ontmoeting hebben mogen doen. Tot 18 juni hebben we bij ons afscheid gezegd.
    Jou blog lezen we morgen.. Want het is bar donker op het terras...
    Lieve groet en nogmaals bedankt voor deze geweldige mooie avond.

• 24 Mei 2017 - 15:57

Jan En Els:

Marlies, Jan
    weer een tijdje terug dat we jullie gevolgd hebben, maar waren zelf onderweg (Portugal). Boeiend verslag van een mooie tocht die jullie ook goed afgaat. Ook bijzonder om de zegen in het Baskisch te horen, al is die taal zelf onbegrijpelijk. Het gaat jullie goed in een mooie omgeving en Santiago komt nu echt dichterbij.
    Ga zelf ook weer aan de 'wandel' met Pinksteren, want dat betekent Roparun.