Guerigny - Nevers - Reisverslag uit Nevers, Frankrijk van Marlies Schram-Beentjes - WaarBenJij.nu Guerigny - Nevers - Reisverslag uit Nevers, Frankrijk van Marlies Schram-Beentjes - WaarBenJij.nu

Guerigny - Nevers

Door: Marlies en Jan Schram

Blijf op de hoogte en volg Marlies

11 April 2017 | Frankrijk, Nevers

Dinsdag 11 april 2017, Guerigny - Nevers (1074 - 1088 km).

Vandaag een speciale dag. Mijn moeder Lena zaliger zou vandaag 101 jaar zijn geworden. Dit hebben wij op speciale wijze herdacht. Vele jaren is mijn moeder een belangrijke drijvende kracht geweest voor de Lourdesvereniging in Heemskerk. Dit was een vereniging die gelden bijeenbracht om voor zieke mensen, die het niet konden betalen, een reis naar Lourdes te financieren. Dit met het doel daar kracht op te doen om de ziekte te dragen en om voor genezing te bidden.
Lourdes werd een bedevaartplaats nadat Maria was verschenen aan de toen 14 jarige Bernadette Soubirou. De laatste jaren van haar leven heeft Bernadette in het klooster St.Gildard te Nevers als non geleefd. Dit klooster is thans getransformeerd tot hotel naast de gedenkgrot, alwaar wij ter nagedachtenis aan moeder Lena een kaars hebben opgestoken. In de bij dit complex behorende kerk ligt Bernadette gebalsemd en mooi gaaf opgebaard in een glazen schrijn. In deze kerk hebben wij de mis bijgewoond en Marlies las de eerste lezing voor.
Daarna hebben wij een stadswandeling gemaakt langs de blauwe route die ons naar alle bezienswaardigheden in de stad leidde: De kathedraal van St.Cyr et Ste.Juliette, de romaanse kerk van St.Etienne (1097), Le Palais Ducal, de rivier de Loire etc.

Nog even iets over het Franse gedicht dat ik op ons blog plaatste. Een en ander was tegen mijn principes niet geheel juist gespeld. Het typen op de Ipad gaat wat lastig, ik kon alle Franse accents niet vinden. Hier en daar moeten er een accent aigu, grave of circonflexe bijstaan.
De eerste lezing die ik voorlas in de kerk waar Bernadette ligt opgebaard, was uit Jesaja, hoofdstuk 49, vers 1 tot en met 6. Een dame liep rond om te vragen wie een tekst wilde voorlezen. Die kans liet ik (Marlies) mij niet ontgaan. Jaren geleden heb ik ook eens een eerste lezing voorgelezen in een kerkje in de Zuid-Franse plaats Sorede, die kwam ook uit Jesaja. Het voorlezen ging niet helemaal vlekkeloos, maar de mensen luisterden aandachtig.


  • 11 April 2017 - 21:10

    Carla:

    Wat wonderlijk toch dat jullie daar aankomen,precies op de dag van je moeders der verjaardag,mooie dag om op terug te kijken!("caminante no hay camino,se hace camino al andar")"de weg is geen vast gegeven,de weg komt stap voor stap tot leven".

  • 12 April 2017 - 07:55

    Lies:

    Tot zover liepen jullie over voor mij bekend terrein. Leuk om jullie te volgen. Geniet van de mooie etappes. Groeten en een goed vervolg gewenst.

  • 12 April 2017 - 09:10

    Willem:

    Wij zijn ook bij Bernadette geweest....wat was ze klein he ...?
    Veel devotie gewenst op jullie verdere reis. We gaan elkaar ontmoeten...

  • 12 April 2017 - 10:30

    Ans:

    Fantastisch Jan en Marlies...
    Wat een mooi verslag weer...
    En ja Nevers was geweldig...op aanraden van onze Qruun zijn wij daar ook geweest...
    De kleine Bernadette in het balsem... ongelooflijk... bijzonder...
    Een mooie ervaring daar...en idd daar en Lourdes denken wij altijd aan onze moeder speciaal.

    Marlies wat fantastisch dat jij de lezing deed.
    Wat ben je toch een kanjer.. Ben zeer trots op jullie alle 3, maar dit ontroerde me weer ....

    We volgen door....
    Liefs...

  • 12 April 2017 - 16:05

    Dirk De Jong:

    Hallo Marlies, Jan en Jaap

    Geweldenaars wat een prestatie en dan al zoveel kilometers gelopen
    in zo'n korte periode wij hopen Elly en ik dat jullie een beetje vast weer
    houden en dan wensen wij jullie een fantastische wandeltocht.

    Heel veel sterkte en de hartelijk groeten van ons uit Zwijndrecht.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Nevers

Marlies

Actief sinds 28 Feb. 2017
Verslag gelezen: 616
Totaal aantal bezoekers 145043

Voorgaande reizen:

28 Februari 2017 - 31 December 2017

Mijn eerste reis

28 Februari 2017 - 31 December 2017

Mijn eerste reis

Landen bezocht: