Santiago de Compostela - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Marlies Schram-Beentjes - WaarBenJij.nu Santiago de Compostela - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Marlies Schram-Beentjes - WaarBenJij.nu

Santiago de Compostela

Door: Segundo L. Perez lopez, Decanus S.A.M.E. Cath. C.

Blijf op de hoogte en volg Marlies

20 Juni 2017 | Spanje, Santiago de Compostella

Dinsdag 20 juni 2017, Santiago de Compostela.

Hedenmorgen was dan het memorabele moment dat wij onze inspanningen konden verzilveren met het getuigschrift: de ''Compostela''. Voor de latinisten onder U, vrienden, komt de originele tekst:

Capitulum huius Almae Apostolicae et Metropolitanae Ecclesiae Compostellanae, sigilli Altaris Beati Iacobi Apostoli custos, ut omnibus Fidelibus et Perigrinis ex toto terrarum Orbe, devotionis affectu vel voti causa, ad Limina SANCTI JACOBI, Apostoli Nostri, Hispaniorum Patroni et Tutelaris convenientibus, authenticas visitationis litteras expediat, omnibus et singulis praesentes inspecturis, notum facit: Dnom

Elisabetham, Margaritham, Mariam Beentjes
Iohanneum, Henricum, Nicolaidem Schram

Hoc sacratissimum templum, perfecto Itenere sive pedibus sive equitando post postrema centum milia metrorum, birota vero post ducenta, pietatis causa, devote visitasse. In quorum fidem praesentes litteras, sigillo eiusdem Sanctae Ecclesiae munitas, ei confert.

Datum Compostellae die 20 mensis Iunii anno Domini 2017

Segundo L. Perez Lopez
Decanus S.A.M.E.Cathedralis Compostellanae

Met dit officiele document worden alleen maar de laatste 100 kilometers gehonoreerd: '' centum milia metrorum''.
Als doekje voor het bloeden konden wij gelukkig voor € 3,00 een tweede certificaat kopen waarop onze ware afgelegde afstand stond genoteerd:
''Despues realizar 2.774 km, Desde Hendrik Ido Ambacht donde comenzo el 7 de Septiembre del 2016 por la ruta del Camino Frances''.
In principe doe je het natuurlijk voor jezelf, maar ook als 60-er kan je nog blij zijn met een diploma.

Verder hebben wij vandaag genoten van de prachtige historische gebouwen in deze mooie stad. Vele gebouwen, zoals de kathedraal, worden gerenoveerd. Wat ons in vergelijking met onze fietstocht in 2011 naar Santiago is opgevallen is dat naar ons gevoel de ontwikkelingen in Frankrijk stilstaan en dat Spanje zich in een sneltreinvaart aan het ontwikkelen is. Het Franse platteland raakt uitgestorven en laat soms een desolate indruk achter. Spanje in tegendeel bruist! Waarschijnlijk werkt de erkenning van de Camino in Spanje als werelderfgoed en de daarbij toegekende subsidies hier ook aan mee. Wanneer de renovatie van Santiago de Compostela zal zijn voltooid, zullen wij zeker weer deze plaats gaan bezoeken. Een parel!

• 20 Juni 2017 - 17:29

Cindy Moesker:

Wat een kanjers zijn jullie.
    GEFELICITEERD met deze enorme prestatie.

Geniet nog van jullie reis, de omgeving, de mensen en het heerlijke Spaanse eten.

groet, Cindy

• 20 Juni 2017 - 20:14

Hansje :

Gefeliciteerd wat een prestatie !

Groet Jaap en Hansje.

• 20 Juni 2017 - 21:53

Carla Tieleman:

Ik heb ook genoten van die mooie stad,er was een kermis(het reuzerad zag je in de verte al ! Er was s'avonds vuurwerk! En het park,fijn om even te genieten met uitzicht op de Kathedraal! ! En nu nog Finesterre! Veel succes nog de komende dagen !

• 20 Juni 2017 - 23:51

Ans En Willem:

Wij genieten nog steeds na van gisteren.
    Wat was het een bijzondere dag.
    Wij zijn vandaag naar Finesterre geweest om te kijken hoe jullie het daar afsluiten.
    Jeetje dat is toch nog een behoorlijke tippel hoor.
    We hebben verschillende pelgrims zien lopen.
    Echt druk is het niet.
    Bij het liefelijke restaurantje op het terrasje koffie gedronken. Een ideaal plekje. Prachtig.

• 21 Juni 2017 - 10:16

Betty En Ton Pennings:

Lieve mensen,Van harte gefeliciteerd met deze prachtige prachtige prestatie.Veel respect !!!
    Warme groet,Betty en Ton

• 22 Juni 2017 - 16:25

Pier Eppinga:

Beste Marlies en Jan,

Wat later dan mijn bedoeling was stuur ik jullie onze felicitaties. Dat is niet niks, meer dan 2700 km.
    Minstens zo indrukwekkend zijn de indrukken en belevenissen die jullie hebben ervaren tijdens lange pelgrimstocht.
    En de energie is nog niet verdwenen. Er volgt nog een wandeling naar Finisterre. En dan hopen wij dat jullie een behouden thuisreis kunnen ondernemen.

Pier en Mirjam