Villavante - Astorga - Reisverslag uit Astorga, Spanje van Marlies Schram-Beentjes - WaarBenJij.nu Villavante - Astorga - Reisverslag uit Astorga, Spanje van Marlies Schram-Beentjes - WaarBenJij.nu

Villavante - Astorga

Door: Marlies en Jan Schram

Blijf op de hoogte en volg Marlies

09 Juni 2017 | Spanje, Astorga

Vrijdag 9 juni 2017, Villavante (840m) - Astorga (881m),2478 - 2500 km.

Vanuit Villavante bereikten wij na 45 minuten Puente of Hospital Orbigo. Met een kleine 300 m is de 20-bogige brug over de Rio Orbigo, vanaf de 10e/11e eeuw gebouwd op Romeinse fundamenten, de langste op de Sint-Jacobsroute. Hospital de Orbigo dankt daarnaast zijn faam aan het duel dat zou hebben plaatsgevonden op de bovengenoemde brug. In de zomer van 1434 vond hier de Paso Honroso de Armas plaats, de eervolle doortocht der wapenen. Don Suero de Quinones, een telg uit een machtige adellijke familie uit Leon was verliefd op ene Leonores een hofdame uit Castilie. Elke donderdag droeg hij een zware vergulde zilveren keten om de hals en vastte hij als symbool van slaafsheid aan zijn geliefde. Toen hij besloot zijn slaafse gevangenschap aan de hofdame te doorbreken, deed hij dat op een spectaculaire manier. Om zijn eer en dapperheid te bewijzen organiseerde hij een groot steekspel op de brug van de Orbigo. Samen met negen gezellen vroeg hij de koning Juan de tweede van Castilie om toestemming voor zijn niet alledaagse onderneming. Die werd hem plechtig verleend op 1 januari 1434, een heilig jaar van Santiago. Bij de brug werden omheiningen en tribunes voor de toeschouwers gebouwd en een kampplaats met tenten voor de deelnemers. Don Suero wilde 300 lansen breken en ridders uit alle Europese landen kregen een uitnodiging voor dit grootse steekspel. Het begon op 10 juli en eindigde op 6 augustus, het feest van Santiago, 25 juli, was de enige rustdag. Alle andere dagen gingen Suero en zijn gezellen de duels aan met alle ridders die, op weg naar Santiago, voorbij kwamen. Uiteindelijk waren er slechts 166 lansen gebroken wat voor de jury toch als voldoende werd beschouwd om zijn eed aan de mooie Leonores te breken. Don Suero de Quinones vertrok met zijn gezellen naar Santiago de Compostela. Bevrijd van zijn halsband schonk hij die bij aankomst aan de kathedraal.
Na het prachtige middeleeuwse Hospital de Orbigo trekt de Camino de groene heuvels in. Een ochtend wandelen door een glooiend landschap met hier en daar groene weiden, boomgaarden, bossen en een grote uitgestrektheid viel ons ten deel om uiteindelijk in het prachtige Astorga aan te komen.
Een bezoek aan het Bisschoppelijk Paleis, gelegen naast de kathedraal, mocht zeker niet op ons lijstje ontbreken. Dit gebouw is ontworpen door Antoni Gaudi, die onder andere ook de Sagrada Familia Kathedraal in Barcelona op zijn naam heeft staan. Gaudi kreeg de opdracht voor het ontwerp van het paleis nadat de oude residentie van de prelaat van Astorga in 1866 door brand was verwoest. Het paleis is opgetrokken uit grote grijze stenen met daken en torentjes van antraciet leisteen. Het doet sprookjesachtig aan, ''Art Deco'' en Amsterdamse School, met veel glas-lood-ramen. In het gebouw is het Museo de los Caminos gevestigd. Erg mooi!
Verder bezochten wij natuurlijk de kathedraal van Santa Maria, waarvan de bouw 300 jaar in beslag nam. De torens zijn tot in de wijde omtrek te zien. In 1471 begon men met de bouw van de huidige kerk. In de 16e eeuw werd het restant van een oude kerk op die plaats afgebroken. Het materiaal werd in de nieuwe kerk verwerkt. In de tweede helft van de 17e eeuw werd de kathedraal eindelijk voltooid met het optrekken van de beide torens en de prachtige westgevel in plateresco stijl. In de kathedraal valt op hoe hoog het gotische schip met netgewelf is en hoeveel licht er naar binnen valt. Het enorme retabel op het hoogaltaar heeft prachtige sculpturen. Er is een schitterend koorgestoelte uit de 16e eeuw. Een van de zijkapellen is gewijd aan Theresia van Avila, naar wie onze parochie is vernoemd. De gotische kloostergang herbergt het Museo Diocesano - Catedralicio.
Verder is nog verrmeldenswaardig dat Astorga in de middeleeuwen sterk verbonden was met de pelgrimsweg. Dit wordt bewezen door het bestaan in die tijd van 25 hospitia. Het waren er evenveel als in Burgos, hoewel Astorga slechts 1500 inwoners had, tien keer minder dan Burgos in die tijd. Het aanbod was dusdanig groot dat er een nieuwe functie werd gecreëerd. Een inspecteur werd belast met het bezoeken van alle etablissementen bij het vallen van de avond. Hij moest er op toezien dat de armen en de reizigers niet elke dag in een andere herberg verbleven en zodanig maandenlang gratis in de stad rondhingen.
Beste mensen, Vandaag vanwege twee mijlpalen een extra lang verslag: Dit blog is nu meer dan 20.000 keer bezocht (bedankt voor het meeleven) en verder hebben wij vandaag in totaal 2500 km afgelegd.
Rest ons nog onze vrienden Piet en Els van der Arend te feliciteren met hun 50-jarig huwelijk.

• 09 Juni 2017 - 22:04

Ans En Willem:

Fantastisch...wat een verhaal...en de foto's op onze familieapp..geweldig...
    Gaudi was ook een ware kunstenaar.
    Wat Theresia Avila aangaat...
    Willem had een tante als kloosterzuster...Tante Annie...oudste zus van Willem zijn moeder.
    Haar kloosternaam was Theresia Avilla...vernoemd dus naar...
    Ze vereerde haar zo...kon er ook zo mooi over vertellen.
    Moederoverste was ze van een weeshuis in Simpelveld.
    Een fantastische lieve vrouw....en deed zoveel mooi werk...
    Wat leuk dat Willem en ik...door dit verslag weer met tante Annie werden geconfronteerd. In ZEER positieve zin.
    Lieve groet....nog 10 dagen te gaan lieve mensen.

• 10 Juni 2017 - 08:54

Geke:

Geweldig jullie verslag. Het eind in zicht. Het wordt tijd want het is stil op de club marlies

• 10 Juni 2017 - 19:30

Pieta:

Wat prachtig 2500 km wat zijn jullie toch kanjers nu op naar Santiago!!

Lieve groet Pieta