Leon - Villavante - Reisverslag uit Villavante, Spanje van Marlies Schram-Beentjes - WaarBenJij.nu Leon - Villavante - Reisverslag uit Villavante, Spanje van Marlies Schram-Beentjes - WaarBenJij.nu

Leon - Villavante

Door: Marlies en Jan Schram

Blijf op de hoogte en volg Marlies

08 Juni 2017 | Spanje, Villavante

Donderdag 8 juni 2017, Leon (844 m) - Villavante (840 m), 2446 - 2478 km.

Zoals aangekondigd nog een indruk van de ervaringen van gisteren. Om 17.00 uur togen wij naar de Catedral de Santa Maria de Leon. Deze kerk, ook wel genoemd ''La Pulchra Leonina'', (de schone van Leon), werd in de 13e eeuw gebouwd door Franse architecten, die de kathedraal van Reims als voorbeeld namen. De kathedraal van Leon is het prominentste en stijlzuiverste, vroeggotische bouwwerk op Spaanse bodem. Het voorportaal van de kathedraal met zijn verfijnde gotische structuur is gericht op Jeruzalem, het centrum van de wereld. De 1800 vierkante meter gebrandschilderde ramen verspreiden in het interieur een mengeling van licht en kleur die je in geen enkele andere kerk op de Camino ziet. Wij waren weer sprakeloos bij het aanschouwen van al dat moois. Een verdere beschrijving zou ook hier weer de algehele schoonheid tekort doen. Beste mensen ga zelf naar Leon. U zult er geen spijt van krijgen. Wat heeft Spanje toch veel moois te bieden!
Om 19.00 uur gingen wij naar de Pelgrimsmis in de Basiliek van San Isidoro. Na de mis mochten alle aanwezigen naar voren komen om de pelgrimszegen in ontvangst te nemen. We kregen allemaal een prachtig plaatje van de Heilige Isidoro, met op de achterkant de zegen en het gebed voor de pelgrim. Vervolgens zette een organist een hymne in, de ''Himno del Peregrino''. Zo goed en zo kwaad als het ging, probeerden wij ook mee te zingen. De pastoor had daarna nog van alles aan ons te vertellen, er kwam geen einde aan. Door een Amerikaanse pelgrim liet hij zijn zinnen vertalen. Uiteindelijk kregen wij in de sacristie nog een mooi stempel in onze credentialen.

Hedenmorgen vertrokken wij om 6.00 uur. Zo gauw de pelgrim Leon achter zich heeft gelaten moet hij of zij de strijd aangaan met de paramo, het ruige landschap van de provincie Leon. Wie minder puristisch is en het niet erg vindt de ware vluchtstrook te ruilen voor het heerlijke maar tweedehands platteland kan een alternatieve route nemen die van La Virgen del Camino naar het dorpje Villar de Mazarife loopt. We liepen daardoor over onverharde wegen en smalle weggetjes zonder verkeer. Hier maakten wij kennis met de landelijke en verborgen velden van Leon en hoefden niet gestrest te raken door het lopen langs de autoweg. Omdat onze overnachting op deze route was gelegen kozen wij voor deze variant. Het hele stuk loopt dwars door een oneindige vlakte met af en toe groepjes verspreid staande eiken en andere bossages. Het is een mooi landschap, waardoor de wandelaar helemaal opkikkert na zoveel stedelijke stress. Na 32 km bereikten wij om 12.15 uur de eindbestemming van vandaag: Het nietszeggende Villavante. Morgen op naar Astorga (269,5 km verwijderd van Santiago).

• 08 Juni 2017 - 23:35

Carla Tieleman:

Mensenlief, weer 32km! Hoe doen jullie dat toch!! Misschien door de zegening? En hoeveel stempels hebben jullie al!
    Minstens 3 of 4 credentiaals vol denk ik(waar je wat eet)of alleen bij de overnachtingsadressen en in de Kerk als dat mogelijk is! Buene Camino

• 08 Juni 2017 - 23:53

Ans En Willem:

Fantastisch..wat weer een verslag.
    Ondertussen is het gewoon een geschiedenis les.
    Wat prachtig allemaal.
    Lieve groet.
    Na morgen nog 10 volle dagen tot we elkaar zien.

• 09 Juni 2017 - 09:54

Els Van Der Arend:

INdrukwekkend jullie reisverslagen! We genieten ervan. WIj verblijven momenteel in Italie waar we gisteren 50 jaar huwelijk vierden! Nog hele mooie tochten toegewenst , de laatste loodjes........... We denken aan jullie , moed en vertrouwen gewenst, liefs Piet en Els

• 09 Juni 2017 - 09:54

Els Van Der Arend:

• 09 Juni 2017 - 15:31

Erna Pijpers:

Prachtige verhalen om me bij de vorige schrijvers aan te sluiten. Nog een goede 10 dagen (denk ik) en jullie zijn op de eindbestemming. Het zal niet meevallen straks weer in het 'normale' dagritme terug te vallen. Dat zal echt afkicken worden! Kom bij ons langs, te voet, voor een goed glas wijn! Je moet die kílometers wandelen wel afbouwen. Jullie ruiken de stal dus dat laatste stuk krijgen jullie vleugels. Nee hoor, alle gekheid op een stokje, diep respect voor deze enorme prestatie! Arubaanse groeten, ook van Leen!