Hontanas - Fromista - Reisverslag uit Frómista, Spanje van Marlies Schram-Beentjes - WaarBenJij.nu Hontanas - Fromista - Reisverslag uit Frómista, Spanje van Marlies Schram-Beentjes - WaarBenJij.nu

Hontanas - Fromista

Door: Marlies en Jan Schram

Blijf op de hoogte en volg Marlies

02 Juni 2017 | Spanje, Frómista

Vrijdag 2 juni 2017, Hontanas (870 m) - Fromista (783 m), 2282 -2317 km).

Gisterenavond gingen wij om 18.00 uur naar de Pelgrimsmis. Er waren boekjes met vertalingen, ook in het Nederlands. Na de mis mochten alle aanwezige pelgrims naar voren komen om een mooi kruisje aan een koord te ontvangen, dat door de pastoor bij eenieder werd omgehangen.
Na vertrek vanuit Hontanas kwamen wij al snel bij de ruïnes van San Anton, een van de merkwaardigste op de route. Aangezien de huidige landweg strikt de historische pelgrimsroute volgt, loopt hij midden door het booggewelf dat ooit klooster en kerk met elkaar verbond. Het klooster werd in de twaalfde eeuw gesticht als pelgrimshospitaal van de orde van St. Antonius. Aan de kloosters van deze orde werden in de Middeleeuwen wonderen toegeschreven, aangezien veel pelgrims van het ''antoniusvuur'' (ergotisme) genazen. Een parasiet die rogge aantast, moederkoorn, veroorzaakte een vergiftiging die meestal dodelijk was. De ziekte kwam vooral in Noord-Europa voor na karige oogsten, als ook slecht graan werd gebruikt om brood van te bakken. De ''wondergenezing'' bestond er eenvoudig in dat de pelgrims op het Iberische Schiereiland op het daar gebruikelijke tarwebrood overgingen.
Vervolgens kwamen wij door Castrojeriz, een lieflijk stadje, rijk aan romaanse architectuur. De kerk van Nuestra Senora del Manzano was helaas gesloten. Daarna bedwongen wij de Alto Mosterales (911 m), het hoogste punt van de Meseta. Vanaf de top hadden we een schitterend uitzicht over het oude Castilie met zijn rotsen en akkers. Vooruitkijkend zagen wij het pad kilometerslang slingeren door de velden. Weer verder liepen wij langs het kanaal van Castilie en arriveerden in Boadilla. Daar is het meest in het oog springende monument de zuil waar omheen recht werd gesproken , '' el rollo jurisdiccional de Castilla''. Het is een uit steen gehouwen prachtig bewerkte zuil uit de 15e eeuw, in laat gotische stijl. Verdachten en veroordeelden werden er aan vastgebonden en berecht, letterlijk en figuurlijk een schandpaal dus!
Na 35 km lopen, bereikten wij de eindbestemming van vandaag, Fromista.

• 02 Juni 2017 - 19:32

Elvera:

Goedenavond, Marlies en dr Schram. Ontzettend leuk om al jullie verslagen te lezen. Wat jullie meemaken en bezichtigen. Ook mooie foto's. Heel leuk! Doe voorzichtig en alvast fijne Pinksterdagen! Geniet nog de laatste weekjes!
    U krijgt de hartelijke groeten van de gyn poli!

Groetjes, Elvera B - S

• 03 Juni 2017 - 12:23

Harry Koopman:

35 KM gelopen, geweldig! Even lekker uitrusten tijdens de pinksterdagen want dit zijn natuurlijk rustdagen!

• 04 Juni 2017 - 23:00

Ans En Willem:

Wat weer een verhaal...en jeetje dan loop je naar zo'n kerk en is hij gesloten.wat een domper..
    Gelukkig zien jullie meer kerken..