Burgos - Hontanas - Reisverslag uit Hontanas, Spanje van Marlies Schram-Beentjes - WaarBenJij.nu Burgos - Hontanas - Reisverslag uit Hontanas, Spanje van Marlies Schram-Beentjes - WaarBenJij.nu

Burgos - Hontanas

Door: Marlies en Jan Schram

Blijf op de hoogte en volg Marlies

01 Juni 2017 | Spanje, Hontanas

Donderdag 1 juni 2017, Burgos ( 865 m ) - Hontanas ( 870 m ), ( 2250 - 2282 km ).

Graag kom ik (Marlies) nog even terug op onze middag en avond in Burgos. Wat een schitterende stad! Mooie plekken en winkelstraten, gezellige smalle straatjes met restaurants, prachtig gedecoreerde gevels en verspreid in de stad marmeren banken en bronzen beelden.
In het gezellige centrum lunchten wij bij een klein restaurant aan een klein pleintje waar ook veel Spanjaarden zaten. Op het krappe terras zat een groep van 18 oudere Spaanse mannen iets te drinken en met elkaar te praten. Een van hen nam de leiding en gezamenlijk werd er een lied ten gehore gebracht. Er werd heel zuiver gezongen, precies tegelijk gestart en geëindigd. Direct werden de ruimte onder de arcadebogen en het plein gevuld met de prachtige meerstemmige klanken van enkele Spaanse volksliederen. Aan volume ontbrak het niet. Dit was een zeer gedisciplineerd koor dat flink gerepeteerd moest hebben. Bij elk lied bleef een aantal mensen staan kijken, luisteren en applaudisseren.
s'Avonds maakten wij nog een wandeling door de stad. We kwamen langs het standbeeld van ''El Cid'',een Spaanse held uit de 13e eeuw. Daarna liepen wij over de Paseo del Espelon, een prachtige promenade langs de rivier, omzoomd door buxusbomen die in prachtige vormen gesnoeid waren. Hier flaneren de mensen uit Burgos s'avonds of gaan even zitten op een bank. We zagen nog de Arco de Santa Maria, een prachtige oude poort. In de Middeleeuwen was dit de belangrijkste toegangspoort tot de stad.

De totale wandelafstand vandaag bedroeg 32 km. Zodra wij Burgos verlieten, betraden wij de Meseta. Dit is een Spaanse hoogvlakte met eindeloze graanvelden en kiezelpaden die tot aan de horizon reiken. Wij volgden het lichtglooiende pad door een landschap van akkers en graanvelden naar het piepkleine Hontanas, belangrijk vanwege zijn natuurlijke bron bij de kerk (fontanas cq hontanas).
Straks om 18.00 uur bezoeken wij de pelgrimsmis en zullen stilstaan bij de verjaardag van onze geliefde nicht Anita Schram, voorwie wij veel respect hebben voor de prestatie die zij heeft geleverd.

• 01 Juni 2017 - 19:35

Willem:

Inderdaad een geweldige stad dat Burgos.....en wat leuk dat mannenkoor.....wordt wel steeds warmer he ?...nog vol te houden ?

• 01 Juni 2017 - 21:18

Ans :

Wat een leuk verslag....fantastisch..
    Jeetje jullie maken toch wat mee hoor!
    Het is onvoorstelbaar...
    Ja Burgos is prachtig...

Nicht Anita heeft de mooie leeftijd van 40 breikt..
    Wat leuk dat jullie daar toch allemaal even bij stil staan.
    Lieve groet.

• 01 Juni 2017 - 21:18

Ans :

Wat een leuk verslag....fantastisch..
    Jeetje jullie maken toch wat mee hoor!
    Het is onvoorstelbaar...
    Ja Burgos is prachtig...

Nicht Anita heeft de mooie leeftijd van 40 breikt..
    Wat leuk dat jullie daar toch allemaal even bij stil staan.
    Lieve groet.

• 02 Juni 2017 - 09:46

Geke:

Mooi hoor, niet alleen wandelen, maar ook oog voor de rest. Nog maar een paar dagen, toch?