Estella - Los Arcos - Reisverslag uit Los Arcos, Spanje van Marlies Schram-Beentjes - WaarBenJij.nu Estella - Los Arcos - Reisverslag uit Los Arcos, Spanje van Marlies Schram-Beentjes - WaarBenJij.nu

Estella - Los Arcos

Door: Marlies en Jan Schram

Blijf op de hoogte en volg Marlies

25 Mei 2017 | Spanje, Los Arcos

Donderdag 25 mei 2017, Estella (417 m) - Los Arcos (450 m) (2069 - 2090 km).

Van Estella (417 m) voerde de Jacobsweg ons vandaag naar Los Arcos (450 m). Via Ayegui, Irache en Azqueta (580 m) stegen wij langzaam door naar Villamayor de Monjardin dat op 682 m hoogte ligt. In Irache staat een prachtig klooster, Monasterio de Santa Maria la Real, dat helaas gesloten was. Het was in de 11e eeuw een kloostergemeenschap van Benedictijner monniken. Onder abt Veremundo, die wij gisteren ook noemden, beleefde het klooster aan het eind van de 11e eeuw haar bloeitijd.
Kort voor het klooster konden wij genieten van de enige fontein ter wereld die wijn schenkt in plaats van water. De vroegere kloosterwijngaard Bodegas
Irache is vooral bekend om deze ''fuente de vino''. Pelgrims mogen water drinken om zich te verkwikken en een slok wijn nemen ter versterking. U zult begrijpen dat ik (Jan) bij het uitwerken van het verslag van vandaag aan een slok wijn uit de fontein zit ter versterking. Je mag de vrijgevige monniken niet beledigen!
In steeds heter wordende zon liepen wij door een landschap van graanvelden en wijngaarden omhoog naar Villamayor de Monjardin (682 m). Daar bezochten wij de kerk van San Andres, een prachtige Romaanse kerk waar een ranke, barokke toren tegen is aangebouwd. Hier hebben wij een kaarsje aangestoken voor mijn (Marlies) jarige tante Annie Burger uit Uitgeest. Verder kochten wij broodjes voor de lunch en brachten wij de watervoorziening op peil want volgens de routebeschrijving zouden wij na Villamayor 13 km lopen door een verlaten landschap zonder dorpen, wegen of voorzieningen. Weidse uitzichten over glooiende velden maakten de tocht zeer aangenaam ondanks de brandende zon en hoge temperatuur. Het gebrom van een legerhelicopter verstoorde onze rust. De piloot was aan het stuntvliegen en vloog verschillende keren rakelings over ons heen. Dit was spectaculair zoals in een van de James Bond films met Roger Moore (ons ontvallen, vernamen wij enkele dagen geleden ).
Toch nog onverwacht snel bereikten wij Los Arcos waar we gaan overnachten. Bij aankomst hebben wij de schitterende kerk van Santa Maria la Real bekeken. Een niet te beschrijven prachtig interieur. Wat zijn die Spaanse kerken mooi en goed onderhouden! Een lichtpunt voor het Katholicisme!

• 25 Mei 2017 - 22:23

Ans En Willem:

Fantastisch wat een verslag.
    Wij hebben vanavond regen en onweer...en zo tussen ons lezen in een boek...lees ik Ans..je verslag aan Willem voor... lachen natuurlijk.
    En wat bijzonder een wijntankje ....geweldig ...
    We smullen van de verslagen..ook van Jaap en kijken alweer uit naar morgen.
    Lieve groet van ons.

• 26 Mei 2017 - 14:46

Qruun Sr.:

Na dagen overmatige drukte ben ik eindelijk weer in de gelegenheid te genieten van jullie verslag. Het gevoel van de boot te hebben gemist dringt zich op, maar toch overheerst de vreugde dat jullie deze pelgrimage gaan voltooien en zo van alles genieten dat dit zich in de genen van onze familie gaat nestelen.,
    Dank dat jullie via deze verslagen ons deelgenoot maken van deze geweldige ervaring. Wij zullen hier tzt., starend naar een dobbertje, ongetwijfeld nog over doormijmeren. Deo Gratias!

• 26 Mei 2017 - 19:41

Rene:

Weer even bijgelezen, bedankt voor je felicitaties. Ik las dat Marlies kaarsje brande in een kerk voor een jarige. Je dacht natuurlijk zinloze handeling voor Rene ;houdt alleen maar van kaarsjes op een taart. Maar je wil het niet geloven: als we op vakantie (regelmatig een kerk bezichtigen, brand ik voor / met Graziella regelmatig een aantal kaarsjes voor haar en mijn overleden familieleden! (En wordt ik dan nog wel eens emotioneel). Had je niet gedacht van deze realist denk ik.
    Weer veel sterkte gewenst, vooral met de brandende zon.
    Gr. Graziella en Rene

• 26 Mei 2017 - 22:51

Carla Tieleman:

Wat geniaal zo'n wijntankje op je pad! De Portugese heeft dat niet hoor, maar wel prachtige Kerken,waar alleen maar electrische kaarsjes branden(heb er een maar met een echt Kaarsje tegengekomen!) De mini pelgrim!