Puente la Reina - Estella - Reisverslag uit Estella, Spanje van Marlies Schram-Beentjes - WaarBenJij.nu Puente la Reina - Estella - Reisverslag uit Estella, Spanje van Marlies Schram-Beentjes - WaarBenJij.nu

Puente la Reina - Estella

Door: Marlies en Jan Schram

Blijf op de hoogte en volg Marlies

24 Mei 2017 | Spanje, Estella

Woensdag 24 mei 2017, Puente la Reina (346 m) - Estella (417 m), (2047 - 2069 km).

Gisterenavond hadden we een gezellig etentje met (schoon)zus Ans en zwager Willem. Zij toeren rond met de camper en kwamen ons opzoeken.
Vandaag liepen wij van Puente la Reina naar Estella. Bij Puente la Reina is een 12e eeuwse boogbrug over de rivier de Arga. De originele structuur van de brug wordt tot een van de beste voorbeelden van Romaanse bruggen in Europa gerekend. In de Middeleeuwen stond de hoofdstraat, die in het verlengde ligt van de brug, volledig in het teken van de pelgrims die er passeerden. Men vond er herbergen, verschillende hospices en winkels die levensmiddelen verkochten aan de vele hongerige pelgrims. Elke avond om 9 en 10 uur werden de kerkklokken geluid om de pelgrims die nog onderweg waren te gidsen in het donker. De pelgrims werden geacht zich te wassen in de bron, nu een fontein voor de Crucifijio kerk, alvorens de stad binnen te treden.
Van Puente la Reina (346 m) gingen we naar Maneru (450 m), naar Cirauqui (495 m), Lorca (469 m) en Villatuerta. Daar kwamen we in het prachtige kerkje van San Veremundo. Hij werd geboren in het jaar 1020. Hij werd uitgeroepen tot patroonheilige van de Camino in Navarra. Na de verkoop van stukken land van de kerk werden zijn relikwieën in het jaar 1839 naar Agegui gebracht. Sinds 1841 bewaren Villatuerta en Arellano beurtelings 5 jaar deze relikwieën. Tevens stonden wij stil bij de verjaardag van onze kleinneef Fabian Portegies, een goede snuiter, scheidsrechter, (klein)zoon, visser en al wat niet meer.
We liepen door akkerlandschap in de richting van Estella en bereikten zo de regio Rioja. Dit is een streek van olijfgaarden, graanvelden en wijngaarden. Onderweg moesten wij een paar keer pittig klimmen naar op de toppen van de heuvels gelegen vestingstadjes. Dit alles bij een temperatuur van 35 ° C.
Deze omstandigheden brachten onze gedachten naar de legende van de witte merrie: Een eenzame pelgrim die bij het verlaten van Logrono nog erg moe was, verzuchtte luidkeels: ''Ik zou er alles voor over hebben als ik nu een fijn paard had''.
Hij had het nog niet gezegd of er kwam, waar vandaan mag Joost weten, een mooie blanke merrie aangelopen die naast hem halt hield. De pelgrim was helemaal verbaasd over een dergelijk wonder maar hij bedacht zich geen twee maal en klom op de merrie, die er als de bliksem in galop vandoor ging. Het ging zo snel dat de ruiter niet anders kon dan roepen: ''Lieve God, wat een fantastische merrie''.
De merrie stond als door een wesp gestoken stil en voor hij het wist zat de pelgrim wijdbeens op de naakte rug van een oude heks. Een misselijkmakend, broodmager oud vrouwtje dat hem de meest akelige bedreigingen naar het hoofd smeet.
Toen hij bekomen was van de schrik, liep de pelgrim een dorpje binnen, dat hoewel hij nog maar kort onderweg was geweest, Santo Domingo de la Calzada bleek te zijn, zo'n 50 km verder. Daar vertelde hij zijn avontuur aan een priester die nadat hij hem had aangehoord, zei: ''Zoiets zal je niet meer overkomen als je altijd een rozenkrans bij je hebt''.
Morgen wordt het warmer dan vandaag. Wij zullen ons schikken in wat ons te wachten staat!

• 24 Mei 2017 - 18:51

Ans En Willem:

Mooi hoor weer zo'n legende verhaal.
    En wat bijzonder allemaal.
    Onderweg van Puete La Reina naar Santo Domingo
    kwamen we heel wat lopende pelgrims tegen..ook fietsers.
    Wat is het toch geweldig..pelgrims in groepjes..
    Mannen/vrouwen alleen....zelfs met hond ernaast lopende. Zo bijzonder.
    Normaal zie je bijna geen wandelaars lopen. Maar op deze route...bijzonder veel.
    Jullie zullen zien hoe leuk en mooi dit plaatsje ook weer is..
    En jullie weten.Ans (ik dus) ben een verwoed kippen verzamelaartster..
    Mijn keukenplankje staat vol...
    Maaaaar je snapt het al...in deze kerk bij het museumwinkeltje kon ik het echt niet laten...zal een foto sturen naar onze familie app..
    Ondertussen zijn wij in Burgos aangekomen.
    Goede trip verder in deze hitte...groet voor jullie 3tjes.

• 24 Mei 2017 - 19:37

Agnes:

Toch voor alle zekerheid maar een rozenkrans mee op zak?
    Wat een temperatuur! Dat maakt het wandelen wel zwaarder, ook omdat je genoeg water mee moet nemen.
    Morgen weer "Buen camino".

• 24 Mei 2017 - 21:20

Ingrid:

Mooie reisverslagen weer van jullie gelezen. Het gaat nu echt warm worden.veel water dus meenemen en denken jullie ook het het zout? Niet te vergeten ,soms nog Belangrijker.
    Naar je lichaam luisteren he. Maar ik hoef jullie echt even pilgrims angers Niets te vertellen.
    Een hele mooie tocht weer Verder. BUEN CAMINO!! Groeten van Henk en Ingrid

• 26 Mei 2017 - 14:54

Qruun Sr:

Even kort; dat was toch genieten voor die merrie. Jammer dat de verbazing onze pelgrim te veel werd.
    Het wordt tijd dat ze in Volendam doorkrijgen dat er goede handel zit in zoute haring op de pelgrimsroute, Een handje zout zo is niks, maar een lekker maatje fietst erin en....goed tegen de dorst!