Akerreta - Pamplona - Reisverslag uit Pamplona, Spanje van Marlies Schram-Beentjes - WaarBenJij.nu Akerreta - Pamplona - Reisverslag uit Pamplona, Spanje van Marlies Schram-Beentjes - WaarBenJij.nu

Akerreta - Pamplona

Door: Marlies en Jan Schram

Blijf op de hoogte en volg Marlies

22 Mei 2017 | Spanje, Pamplona

Maandag 22 mei 2017, Akerreta (499 m) - Pamplona (447 m), (2006 - 2022 km).

Na de overnachting in het hotel in Akerreta, waar we vanuit de kamer een prachtig uitzicht hadden op glooiende weiden en beboste heuvels, vingen wij welgemoed de tocht weer aan. Het pad voerde ons onder andere langs de rivier de Arga, die hier en daar sneller stroomt. Af en toe liep het pad heel hoog zodat we heel ver konden kijken over het Noord-Spaanse berglandschap. We kwamen doorZuriain en Irotz, vervolgens in het gehucht Zabaldika. In Zuriain waren we een oude brug overgestoken. In Zabaldika bekeken wij het oude kerk je van San Esteban. Deze kerk bezit een schitterend retabel met diverse beelden van heiligen. We konden in het Nederlands ons nader informeren over de kerk. Van een aardige Spaanse vrijwilligster kregen wij een blaadje met daarop de tien zaligsprekingen van de pelgrim. Mij (Jan) sprak mij de negende het meest aan: Gezegend bent u pelgrim, als u onderweg uzelf tegenkomt en uzelf tijd gunt, zodat de verbeelding in uw hart niet veronachtzaamd wordt. Daarnaast stonden er nog wat andere levenswijsheden beschreven. Als altijd relativerend katholiek sprak mij de volgende aan: De Camino roept u op te aanschouwen, verbaasd te zijn, welkom te heten, te verinnerlijken, te stoppen, stil te zijn, te luisteren, te bewonderen, te zegenen......de natuur, uw metgezellen op deze reis, uzelf en God.
Na deze filosofische overwegingen gingen wij weer op pad, mooie afdalingen en via Burlada liepen wij Pamplona binnen over de Middeleeuwse Magdalenabrug over de rivier de Arga. Langs hoge vestingmuren tussen de twee verdedigingslinies van de stad, die in het jaar 75 voor Christus werd gesticht door Cneus Pompeus, kwamen wij bij het ''Portal de Francia'' en liepen direct de oudste wijk van de stad binnen: ''Navarreria''.
Straks gaan wij de stad weer in en zullen met name de ''Catedral de Santa Maria'' bezoeken. Daar zullen wij stil staan bij de 109e geboortedag van mijn geliefde vader die op 59 jarige leeftijd aan een hartkwaal overleed. Vijftig jaar geleden waren er nog geen stents, geen dotterbehandelingen, bypass operaties en al dan niet meer. Ik moet mij zalig prijzen dat 60 jaar het nieuwe 40 is!

  • 23 Mei 2017 - 07:15

    Carla Tieleman:

    Dat is zeker Jan,ik wist ook niet dat ik op mijn 70 ste de Portugese Camino kon lopen! Dat is een minigedeelte bij jullie vergeleken! Maar het is me gelukt!! Maar jullie zijn Toppers!!!
    Buene Camino....de minipelgrim!

  • 23 Mei 2017 - 15:46

    Agnes:

    In één woord: Indrukwekkend!!

  • 23 Mei 2017 - 21:59

    Ans En Willem..:

    En wij zeggen.... Het is geweldig...tot morgen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Pamplona

Marlies

Actief sinds 28 Feb. 2017
Verslag gelezen: 427
Totaal aantal bezoekers 144987

Voorgaande reizen:

28 Februari 2017 - 31 December 2017

Mijn eerste reis

28 Februari 2017 - 31 December 2017

Mijn eerste reis

Landen bezocht: