Saint-Jean-Pied-de-Port - Roncesvalles - Reisverslag uit Roncesvalles, Spanje van Marlies Schram-Beentjes - WaarBenJij.nu Saint-Jean-Pied-de-Port - Roncesvalles - Reisverslag uit Roncesvalles, Spanje van Marlies Schram-Beentjes - WaarBenJij.nu

Saint-Jean-Pied-de-Port - Roncesvalles

Door: Jan Schram

Blijf op de hoogte en volg Marlies

20 Mei 2017 | Spanje, Roncesvalles

Zaterdag 20 mei 2017, Saint-Jean-Pied-de-Port - Roncesvalles (1952 - 1978 km).

Bij de Tour de France zou je zeggen dat de etappe van vandaag geldt als de koninginnenrit. We staken namelijk de Pyreneeën over. Het eerste stuk van de wandeling volgde een lange weg omhoog (van 200 m naar 1410 m). We konden genieten van prachtige vergezichten. Uiteindelijk passeerden wij de ''Col du Pic teirar Atheka'' en waren wij in Spanje. Eenmaal de Spaanse grens overgestoken, liepen wij naar het hoogste punt van de route de ''Col Lepoeder''(1410 m). Daarna volgde een pittige afdaling over een bospad naar het middeleeuwse Roncesvalles (952 m). Daar verblijven wij thans in het hotel (''Casa de Beneficiado'') dat onderdeel uitmaakt van het klooster van Roncesvalles.
Door de bank genomen viel de zwaarte van deze dagtocht mee. Waarschijnlijk is onze goede wandelconditie daar mede debet aan.

Geschiedenis
Het beroemde Roelandslied is onafscheidelijk verbonden met Roncesvalles. Volgens de kronieken leed in het jaar 778 de achterhoede van het leger van Karel de Grote hier een zware nederlaag op zijn terugtocht door de Pyreneeën. Achtervolgd door een moslim leger hield de held Roeland, de trouwe paladijn van Karel de Grote, moedig stand en gaf het grote leger een kans te ontsnappen. Omsingeld door Moorse strijders en dodelijk gewond, probeerde hij zijn zwaard te breken tegen de rotsen om te voorkomen dat het in Moorse handen zou vallen. Het resultaat was dat de rots in tweeen spleet en niet het zwaard in tweeen brak. Op exact deze plek zou Keizer Karel de Sancti Spiritu Kapel gebouwd hebben. Gelegen aan de voet van de belangrijkste passen over de Pyreneeën groeide tijdens de middeleeuwen het klooster van Roncesvalles uit tot een van de belangrijkste pleisterplaatsen op de Camino naar Santiago de Compostela. Op zijn hoogtepunt bezat het klooster kerken, hospices, gronden en dorpen door heel Europa geschonken door dankbare pelgrims voor de genoten steun op dit moeilijke stuk van de Camino. Wij realiseren ons dat wij ons op historische grond bevinden maar zullen niet zo ver gaan in onze vrijgevigheid.

• 20 Mei 2017 - 17:07

Agnes:

Wat een belevenis!!

• 20 Mei 2017 - 21:33

Ton Heus:

Een belangrijk moment voor jullie, van Frankrijk naar Spanje over de Pyreneeen Goeie tocht verder.

• 20 Mei 2017 - 21:52

Ans En Willem:

Geweldig...wat een ervaring in die Pyreneeën.
    We kunnen ons voorstellen dat je je heel bijzonder voelt tussen deze grote bergen.

• 20 Mei 2017 - 22:37

Judith:

Goedenavond Jan en Marlies,

Bienvenido a España. Ik volg jullie en Jaap (mijn buurman in Hendrik-Ido-Ambacht) op de voet.
    Wat een mooie reis hebben jullie al gemaakt. Doe maar de groeten aan Jaap van z'n buurmeisje.
    Veel plezier en succes nog deze laatste kilometers in Spanje.

Groetjes, Judith Alblas