Biarritz, Bidart Eglise, Saint-Jean-de-Luz - Reisverslag uit Saint-Jean-de-Luz, Frankrijk van Marlies Schram-Beentjes - WaarBenJij.nu Biarritz, Bidart Eglise, Saint-Jean-de-Luz - Reisverslag uit Saint-Jean-de-Luz, Frankrijk van Marlies Schram-Beentjes - WaarBenJij.nu

Biarritz, Bidart Eglise, Saint-Jean-de-Luz

Door: Jan Schram

Blijf op de hoogte en volg Marlies

18 Mei 2017 | Frankrijk, Saint-Jean-de-Luz

Donderdag 18 mei 2017, Biarritz, Bidart Eglise, Saint-Jean-de-Luz.

Gisteren hebben we de stad Biarritz bezocht. Deze badplaats is met name bekend om zijn surfmogelijkheden. Men wacht met een surfplank een hoge golf af en laat zich met allerlei capriolen op het water richting strand brengen. Prachtige rotskusten, een mooi zeeaquarium bezocht, de voormalige residentie van Napoleon de derde bekeken, ook weer een mooie kerk bezocht. Biarritz is een prachtige stad.
Vandaag is het een zeer regenachtige dag. Met de bus zijn wij eerst naar de prachtige kerk in Bidart gegaan. Vandaaruit zijn wij weer met de bus naar Saint-Jean-de-Luz gegaan. Aldaar hebben wij in de stromende regen een stadswandeling gemaakt. We bezochten een vakantiehuis van Koning Lodewijk de 14e, het huis van Maurice Ravel, we wandelden langs de kust en tenslotte bezochten wij de mooie kerk van Saint Jean Baptiste alwaar het huwelijk van koning Lodewijk de 14e met zijn gade werd voltrokken.
Nu zitten wij weer op onze hotelkamer en bereiden ons voor op zaterdag wanneer het derde gedeelte van onze pelgrimsreis aanvangt. Eigenlijk verlangen wij weer naar het wandelen immers daar zijn we voor op stap gegaan. Morgen bezoeken Marlies en ik (Jan) de pedicure om beiden een kleine likdoorn te laten verwijderen. De reisbescheiden zijn gelukkig op ons eerste logeeradres in Saint-Jean-Pied-de-Port aangekomen.

Meer dan 150.000 mensen doorkruisen elk jaar te voet, te paard of op de fiets het Iberisch schiereiland van oost naar west op weg naar Santiago de Compostela. Wat is nu het verhaal van de Heilige Jacobus?
De apostel Jacobus, de Meerdere, was een van de belangrijkste gezellen van Jezus en de broer van Johannes de Evangelist. Na de kruisiging van Jezus trok Jacobus volgens de overlevering naar Iberia om daar de missie te bedrijven. Na een succesvolle kersteningstocht over het Iberisch schiereiland keerde hij terug naar Jeruzalem, waar hij in 44 na Chr door de Romeinen werd onthoofd. Na zijn martelaarsdood legden twee van zijn volgelingen, Athanasius en Theodorus, het stoffelijk overschot in een stenen schip dat, geleid door engelen, in zeven dagen naar Galicie zeilde. Het schip meerde aan bij de bisschopszetel Iria Flavia (het huidige Padron). Zijn volgelingen haalden het stoffelijk overschot eruit en baarden het enkele dagen op in de bisschoppelijke kerk. Vervolgens brachten ze het naar de plaats die tegenwoordig Santiago de Compostela wordt genoemd, daar begroeven ze Jacobus. De graven van Jacobus en zijn volgelingen raakten langzamerhand in de vergetelheid. In de Codex Calixtinus wordt beschreven hoe ze opnieuw ontdekt werden. Rond het jaar 842 vond een kluizenaar geleid door een ster het graf van de apostel. Bisschop Theodemir van Iria Flavia werd op de hoogte gesteld en liet het graf openen. Hij stelde vast dat het hier wel degelijk het verloren gegane graf van de apostel was. Theodemir liet een kerkje op het graf bouwen en het nieuws van de ontdekking verspreidde zich razendsnel door Spanje. Ook Alfonso de tweede (791-842) van Asturie zag het belang van de vondst in en maakte als eerste een pelgrimstocht naar het graf langs wat nu bekend staat als Camino Primitivo. Hij stichtte een klooster op het sterrenveld, vandaar Compos-Stella. Al in 844 trokken de eerste pelgrims naar de heilige plek. Alfonso de derde liet in het jaar 899 de grafkerk vergroten en verhief de plaats die eromheen ontstaan was, tot bisschopszetel. Stad en kerk werden in het jaar 997 door de Moorse veldheer al-Mansur verwoest, maar enige jaren later al weer herbouwd. In de loop der jaren zwol de stroom pelgrims en de apostel Santiago groeide uit tot de beschermheilige voor de herovering van Spanje op de Moren.

In 2011 zijn Marlies en ik op de fiets naar Santiago de Compostela gegaan. Dit was voor ons toen een geweldige ervaring. Nu doen wij de reis te voet. Ik kan jullie verzekeren, beste volgers, dat te voet intensiever is voor lichaam en geest dan op de fiets!

• 19 Mei 2017 - 09:27

Carla Tieleman:

Gaan jullie morgen er weer tegenaan?zet hem op zeg! Ik kom morgen aan inSantiago de compastella . Bon Camino van de mini Pelgrim!

• 19 Mei 2017 - 12:33

Ton Heus:

Hoi Marlies en Jan,
    Heel interessant om te lezen wie apostel Jacobus de Meerdere was. Heel veel gezondheid op jullie laatste route en ook de groeten aan reisgezel Jaap.
    Ton Heus

• 19 Mei 2017 - 16:29

Agnes:

Interessant om te lezen! Evenals het verhaal van gisteren over "de neus"!
    Nu morgen weer er tegenaan, Buen camino!!!

• 19 Mei 2017 - 22:50

Rene:

Je schreef dat je ook al regen had. Hoop dat je beter weer hebt als wij vandaag hebben gehad toen we van Obernai (Elsas) naar Iseo ( italie) reden. Nog nooit zoveel wolkbreuken en hagelbuien gehad , langs de hele route. Wens jullie goed vervolg van de reis met hopelijk beter weer. En weer een knap stukje kerk geschiedenis. Staan die inje reisbeschrijving of schud je ze zo uit je mouw? Gr. Rene

• 20 Mei 2017 - 21:10

Ans En Willem: