Rustdag in Biarritz - Reisverslag uit Biarritz, Frankrijk van Marlies Schram-Beentjes - WaarBenJij.nu Rustdag in Biarritz - Reisverslag uit Biarritz, Frankrijk van Marlies Schram-Beentjes - WaarBenJij.nu

Rustdag in Biarritz

Door: Jan Schram

Blijf op de hoogte en volg Marlies

17 Mei 2017 | Frankrijk, Biarritz

Woensdag 17 mei 2017, Rustdag in Biarritz.

Omdat het derde gedeelte van onze voetreis naar Santiago de Compostela pas zaterdag aanvangt, besloten wij twee dagen door te brengen in Biarritz.
In de tussentijd kan ons lichaam zich herstellen van de inspanningen. Een onderdeel van ons lichaam dat niet verwaarloosd mag worden is de neus.
Zevenentwintig mei 2011 schreef ik in ons blog www.janenmarlies.waarbenjij.nu na een niesbui al eens over de ''neus'', een van de meest besproken lichaamsdelen van de mens. Volgens de definitie van Van Dalen is de neus het vooruitstekende deel van het aangezicht tussen het voorhoofd en de mond, de zetel van het reukzintuig. De neus is niet alleen een reukorgaan maar heeft ook een functie bij de ademhaling en smaak. Maar dat is nog niet alles.
De neus bestaat in allerlei formaten en vormen: Puntneus, grote, lange, vierkante, stompe, kleine, platte, spitse neus, wipneus, havikneus etc. Met het vorderen der jaren wordt de neus langer en bij sommige mensen ontwikkelt zich een aardbeineus.
De neus wordt met vele werkwoorden in verbinding gebracht en talloze gezegden verwijzen naar de neus: De neus snuiten, de neus ophalen, uit de neus bloeden, door de neus spreken, door de neus roken, de neuzen tellen, dat kun je aan zijn neus zien, een wassen neus aandraaien, een lange neus maken, zijn neus overal insteken, een frisse neus halen, zijn neus in de wind steken, geen knip voor de neus waard zijn, bij de neus nemen, niet verder kijken dan zijn neus lang is, dan heb je met je neus gekeken, loop je neus maar achterna, dat komt mij de neus uit, iets door de neus boren, je staat er met je neus bovenop, plotseling voor iemands neus staan, met zijn neus op de feiten gedrukt worden, hij stond er nog wel met zijn neus bij, iets voor de neus wegnemen, de deur voor iemands neus dichtdoen, de trein ging voor zijn neus weg, dat gaat je neus voorbij, zijn neus stoten, de neus voor iemand ophalen, lelijk op zijn neus kijken, een neus aandraaien, iets onder de neus wrijven, iets aan iemands neus hangen, iets langs zijn neus wegzeggen, doen alsof zijn neus bloedt, zijn neus krult ervan, tussen neus en lippen, met zijn neus in de boter vallen, zijn neus voorbij praten, iemand de pin op de neus zetten, de neus in de wind steken, alle neuzen wijzen een kant op, een fijne neus hebben, die wijn heeft een goede neus, winnen met twee vingers in de neus etc.
Bepaalde handelingen met de neus worden over het algemeen door
anderen niet op prijs gesteld: Uit de neus eten, in de neus peuteren, de neus ophalen etc.
Daarnaast wordt dit edele lichaamsdeel in vele liederen bezongen zoals: Mien waar is mijn feestneus. .., O wat ben ik blij dat mijn neus van voren zit en niet op zij ..., Ik zou zo graag een glimp van je wipneusje zien... etc.
De wijnboer Ylja Gort verzerde zijn neus voor enkele miljoenen.
De grootste crimineel van Nederland (Willem Holleeder) wordt de neus genoemd.
Onze neuzen hebben thans wind en zon te verduren. De neus van Jaap van Beek heeft alle peeling stadia doorlopen. Omdat hij zowel voor als na de zon het beproefde middel Nivea gebruikte, hebben wij hem Vichy voor en Vichy na de zon geadviseerd. Omdat zijn neus niet opknapte heb ik (Jan) het gebruik door hem geverifieerd. Wat bleek s'morgens smeerde Jaap aftersun op zijn neus en voor het slapen gaan de beschermende zonnebrandcrème. Inmiddels is het gebruik van beide middelen aangepast en heeft Jaap een fraai gebruinde neus.
Zopas keek ik in de spiegel en smeer maar weer eens een forse lik aftersun op mijn neus, want wie zijn neus schendt, schendt zijn aangezicht. Eigenlijk ben ik wel tevreden met mijn neus.

• 17 Mei 2017 - 19:09

Lies Huizer:

Ik vind dat jullie vandaag aardig zitten te NEUZELEN !! ha ha die zat er geloof ik nog niet tussen

• 17 Mei 2017 - 21:12

Lydia:

Haha, feestneus!

• 17 Mei 2017 - 21:35

Rene:

Was julli even kwijt, maar je verhalen via internet weer gevonden, en bijgelezen. Fantastische verslagen! ( vandaag beetje geneuzel, ga maar weer lopen; doe je meer inspiratie op; zegt hij die de hoek van de straat niet eens haalt). Nee , echt diepe bewondering voor jullie lopen en alle prachtige verslagen/verhalen!
    Wij zitten inmiddels in de Elsas op weg naar Italie;vanmiddag ruime voorraad Pinot gris, voor onderweg ingeslagen.
    Wens julli veel succes bij volgende deel,
    Groeten Rene en Graziella

• 20 Mei 2017 - 20:57

Ans En Willem:

Hahahaha

• 20 Mei 2017 - 21:05

Ans En Willem:

Wat een geweldig verhaal.
    Nog 1tje dan....
    De BLOEMKOOL NEUS.
    Bij Krasnapolsky in Amsterdam heeft er jaren een portier gewerkt met een bloemkool neus. Fantastisch..
    wat een