Sallespisse - Orion - Reisverslag uit Orion, Frankrijk van Marlies Schram-Beentjes - WaarBenJij.nu Sallespisse - Orion - Reisverslag uit Orion, Frankrijk van Marlies Schram-Beentjes - WaarBenJij.nu

Sallespisse - Orion

Door: Marlies en Jan Schram

Blijf op de hoogte en volg Marlies

12 Mei 2017 | Frankrijk, Orion

Vrijdag 12 mei 2017, Sallespisse - Orion (1863 - 1888 km).

Afgelopen nacht logeerden wij in Tables d'Hotes ''La Paloumere'', weer zo'n leuk, groot, Frans huis dat tot in detail zeer smaakvol is ingericht door de eigenaresse, mevrouw Bajo, een Spaanse die uit de stad Pamplona afkomstig is. De Franse benaming van Pamplona is ''Pampelune''. Ze had ons een heerlijke maaltijd bereid: Een uitgebreide salade, soep, zalm en als dessert tarte tatin.
Na een super-ontbijt met onder andere vers geperst sinaasappelsap gingen we op pad. Het was een prachtige dag, de route voerde ons door heuvels en dalen en regelmatig hadden we prachtig zicht op de Pyreneeën. Na zo'n 7 km kwamen wij aan in de plaats Orthez. Het oudste en meest bekende monument van Orthez is ongetwijfeld de brug, waar eeuwenlang pelgrims gebruik van hebben gemaakt om de rivier de Gave van Pau over te steken. Deze brug dateert uit de 13-de eeuw, werd later veranderd en verfraaid tot een schitterend bouwwerk met ongelijke bogen en een centrale toren. In de kerk van de heilige Petrus staken wij een kaars op voor een zieke kennis. Bij het gemeentehuis lieten we een stempel in onze credentialen zetten en vervolgens gingen we weer op weg. Pittige beklimmingen en afdalingen kregen wij te verwerken.
Om 16.00 uur arriveerden we in Orion in het gelijknamige Chambres d'Hotes ''Chateau d'Orion''. Een lux resort dat door de Duitse eigenaresse Elke Jeanrond - Premaver wordt beheerd. Vanavond gaan we in een nabijgelegen gebouw naar een pianoconcert, waar de Goldberg variaties van Johan Sebastiaan Bach worden uitgevoerd. Daarover morgen meer!!

• 12 Mei 2017 - 17:49

Licia Huizer:

tIs maar goed dat jullie zoveel moeten lopen...dan loop je die heerlijke maaltijden er van zelf weer af !!
    groeten aan onze neef Jaap

• 12 Mei 2017 - 22:25

A3 Elkhuizen:

hoeveel paar sokken hebben jullie al versleten?
    wat geweldig om jullie zo te volgen!
    groeten A3

• 13 Mei 2017 - 12:48

Alingen:

Lieve luitjes,
    Wat een leuke reisverslagen.
    Het zal zeer vermoeiend zijn , maar zo'n heerlijk diner maakt alles weer goed.
    Ik bewonder jullie wel, want het zal toch zeker ook wel eens afzien zijn.
    Sterkte en een welgemeende groet.
    Bram

• 13 Mei 2017 - 17:51

Erna Pijpers:

Grappig, zo af en toe probeer jullie overnachtingsadres op Google terug te vinden. Zo ook chateau d'orion. Dat moet voor jullie een verademing zijn om in zo'n luxe je hoofd ter ruste te leggen, temeer daar jullie het ook heel wat minder hebben getroffen! Koude krakende bedden met bedwantsen en dan ook nog een keer zonder ontbijt de deur uit. Deze luxe is jullie van harte gegund, ik heb grote bewondering voor jullie doorzettingsvermogen. En dat alles door weer en wind! Ruiken jullie de stal al of ben ik nu te optimistisch? Succes weer met de kuitenbijtende kilometers! Groet Erna

• 14 Mei 2017 - 20:40

Ans En Willem:

We lezen nu samen op ipad van Willem.
    Weer een mooi verhaal.

• 14 Mei 2017 - 20:41

Ans En Willem:

We lezen nu samen op ipad van Willem.
    Weer een mooi verhaal.