Benquet - Hagetmau - Reisverslag uit Hagetmau, Frankrijk van Marlies Schram-Beentjes - WaarBenJij.nu Benquet - Hagetmau - Reisverslag uit Hagetmau, Frankrijk van Marlies Schram-Beentjes - WaarBenJij.nu

Benquet - Hagetmau

Door: Marlies en Jan Schram

10 Mei 2017 | Frankrijk, Hagetmau

Woensdag 10 mei 2017, Benquet - Hagetmau (1811 - 1841 km).

Na een ontzettend goede nachtrust (21.00 - 6.00 uur) gingen wij op pad. Na 14 km kwamen wij aan in Saint Sever. Deze plaats is vernoemd naar de ons niet bekende heilige Severus, die in de vierde eeuw door de Paus naar deze regio werd gestuurd om evangelisatie werk te gaan doen. Sinds de middeleeuwen is dit een belangrijke doorgangsplaats voor pelgrims op weg naar Santiago. De kerk van de heilige Severus is groot. Omdat het vandaag de verjaardag is van ons nichtje Emily Brouwer hebben we een kaars voor haar opgestoken bij een mooie beeltenis van Notre Dame de Lourdes. Achter in de kerk staat nog een prachtig retabel van verguld hout. Het is een tafereel van houtsnijwerk in Spaanse stijl.
Daarna hebben we enige tijd in een felle regenbui gelopen die later gepaard ging met onweer. s'Middags werd het gelukkig droog en zonnig.
We overnachten in hotel ''Le Jambon'' in Hagetmau. De mevrouw bij wie wij eigenlijk zouden overnachten (Horsarrieu, 4 km voor Hagetmau), kon geen eten klaarmaken en stelde ook geen magnetron of oven beschikbaar. Dit adres hebben we derhalve afgebeld want een pelgrim heeft een goede avondmaaltijd nodig. Daarnaast is het na al die uitspanningen ook wel eens lekker in een wat beter hotel in bad te zitten.

• 10 Mei 2017 - 18:59

Geke:

Moeten jullie niet verschrikkelijk veel eten om dit allemaal vol te kunnen houden?

• 10 Mei 2017 - 19:58

Willem:

Een goede nachtrust, maar ook een goede maaltijd is onontbeerlijk....en een bad is helemaal het einde na zulke dagen...

• 10 Mei 2017 - 22:30

Gretel:

Dag Jan en Marlies,
    Elke avond voor het slapen gaan, lees ik tegenwoordig jullie reisverslag van die dag. Wat zien jullie dagen er nu anders uit !! Wisselend weer, gevarieerd logement, aimabele mensen en veel natuur en cultuur.
    Vandaag is jonge Kees gepromoveerd.
    Geniet er van in la douce France.
    Gr
    Gr
    D

• 11 Mei 2017 - 11:43

Harry Koopman:

Een goede avondmaaltijd toch wel met een goed glas wijn neem ik aan.
    Groeten uit Heemskerk en zet m op !

• 11 Mei 2017 - 16:15

Ans:

En zo is dat... heerlijk badderen ... en lekker eten en drinken...
    Zullen we er maar bij zeggen: "dit houdt je op de been!"
    Beetje aparte woordspeling...maar het is gewoon zo...