Chateaumeillant - Sarzay - Reisverslag uit Sarzay, Frankrijk van Marlies Schram-Beentjes - WaarBenJij.nu Chateaumeillant - Sarzay - Reisverslag uit Sarzay, Frankrijk van Marlies Schram-Beentjes - WaarBenJij.nu

Chateaumeillant - Sarzay

Door: Marlies en Jan Schram

Blijf op de hoogte en volg Marlies

17 April 2017 | Frankrijk, Sarzay

Zondag 16 april 2017, Chateaumeillant - Sarzay (1202 - 1228 km).

Vandaag het hoogfeest van Pasen. Tijdens het wandelen hadden wij het Halleluja van Handel in ons hoofd dat Marlies vandaag met het koor Schola in de Antoniuskerk te Dordrecht zou zingen. Dit gezang behoort ons inziens tot een van de mooiste in de wereld kerkmuziek!
In Neret bezochten wij s'morgens de kerk alwaar geen mis bleek te zijn. Door een landelijke omgeving daarna naar Lacs gelopen (15 km). In een Bretonse crêperie aten we een heerlijke crêpe. Na het eten schoot Marlies onder het lopen het lied van ''de kat van ome Willem'' in gedachten, waarover straks meer. We bezochten vervolgens de stad La Chatre en de tocht eindigde vandaag in de stad Sarzay. Wij logeren in het koetshuis van Chateau de Sarzay.

Het ''Halleluja'' van Handel en ''De Kat van ome Willem'' zijn wel twee uitersten, maar dat gebeurt zo tijdens het pelgrimeren, waarbij je dikwijls in gedachten je jeugd laat passeren. Het liedje over die kat, kwam voor in de tv-serie ''Ja zuster, nee zuster''. Mijn vader vond het destijds, in de jaren 60, zo leuk dat hij de bladmuziek kocht en mij vroeg het in te studeren.
De tekst van dit Nederlandse chanson luidt als volgt:

''De kat van ome Willem is op reis geweest, op reis geweest, op reis geweest.
De kat van ome Willem is op reis geweest, waar ging hij dan naar toe?

Hij is voor zeven maanden naar Parijs geweest, Parijs geweest, Parijs geweest.
Zodat hij alleen maar Franse kranten leest, Bonjour en voulez vous.

Hij geeft kopjes op zijn Frans
Hij heeft zoiets elegants
Hij gaat met zijn rozenkrans
naar de Franse katte-draal
Allemaal...allemaal...ja de kat
van ome Willem is brutaal, oh lala.

Die kat is op een echte Franse school geweest, op school geweest, op school geweest.
Die kat is op een echte Franse school geweest en zegt nou: ''Oh pardon''!

Hij is ook op visite bij de Gaulle geweest, de Gaulle geweest, de Gaulle geweest.
Hij is ook op visite bij de Gaulle geweest en zegt voortdurend ''NON'' !

Zingt een liedje op zijn Frans
over de maagd van Orleans
Hij lust enkel sjuderans
en af en toe cognac.
Op het dak, op het dak,
En hij wil alleen maar op een Franse bak,
''Kouwe Kak.....''

Ondertussen naderden wij het plaatsje ''La Chatre''. Hier is een museum gevestigd dat een collectie bevat over de schrijfster George Sand. Zij leefde in de negentiende eeuw en was een aantal jaren de maîtresse en minnares van Frédéric Chopin. Zij droeg mannenkleding en rookte sigaren, zeer ongebruikelijk voor een vrouw in die tijd. Helaas was het museum gesloten vanwege herstelwerkzaamheden. In Nohant had zij een huis waar zij vaak met Chopin verbleef als zij de drukte van Parijs wilden ontvluchten. Dat huis is te bezichtigen en schijnt erg leuk te zijn. Nohant ligt echter zeker 10 km naar het noorden, lopende met je rugzak doe je dat niet zo snel.
Hier beneden in het koetshuis van Chateau de Sarzay staat een vleugel, ik ga die zo uitproberen met een walsje van Chopin.

• 17 April 2017 - 17:32

Agnes:

Je weet de tekst van "de kat van ome Willem" nog helemaal uit je hoofd! Fantastisch haha.
    Ook wij hebben "Het Halleluja" van Händel gezongen in de Laurentiuskerk. Het leverde weer het gebruikelijke applaus op, altijd succes.
    En is het gelukt op de vleugel?

• 18 April 2017 - 10:36

Willem:

Dat zijn echt muzikaal twee uitersten......maar op een vleugel klinkt het waarschijnlijk allebei mooi....!

• 18 April 2017 - 11:44

Anton:

Dat halleluja van Handel hebben wij niet gezongen
    een beetje te pittig voor ons'
    We hebben wel een goede paaswake gehad.
    We hopen voor jullie dat het weer wat beter is
    dan bij ons. Het is hier gewoon koud.
    Gaan de kilometertjes al wat tellen?
    Vee, wandelplezier en groeten van
    Mary en Anton

• 18 April 2017 - 14:27

Bram Lingen:

Beste luitjes,

Wat een geweldige verslagen, waardoor wij op een makkelijke manier meereizen.
    Jammer dat jullie de Paasmis hebben moeten missen, maar jullie lopen in geloof en dat maakt het toch weer goed.
    Succes verder en een vriendschappelijke groet!
    Bram

• 18 April 2017 - 21:37

Flora Pons:

Jan en ik waren in het Auditorium van het Albert Schweitzer ziekenhuis. Ik had daar dienst als diaken met Mw. Ds. Martie Ottens.
    Een mooie dienst met medewerking van een klein koor.
    Altijd goed om je medewerking aan zo'n dienst te verlenen.
    Met veel genoegen lezen wij jullie verslagen. Versteld staande van alle kennis over onderweg.
    Voor jullie 3 veel wandelplezier in weer een nieuwe week.
    Flora