Bagneux - Payns - Reisverslag uit Payns, Frankrijk van Marlies Schram-Beentjes - WaarBenJij.nu Bagneux - Payns - Reisverslag uit Payns, Frankrijk van Marlies Schram-Beentjes - WaarBenJij.nu

Bagneux - Payns

Door: Jan Schram

Blijf op de hoogte en volg Marlies

02 April 2017 | Frankrijk, Payns

Zaterdag 1 april 2017, Bagneux - Payns ( 793 - 820 km + 2,5 km van de route af ).

Wat zijn de Fransen, die privé pelgrims ontvangen toch gastvrije aardige mensen. Bij de ontvangst heerlijke vruchtensappen aangeboden gekregen, grote slaapkamers, voor het diner een eau de vie vergezeld door ongepelde pinda's en bij het diner heerlijke rode wijn. Als eerste gerecht een witlofsalade en een voortreffelijke groentenquiche met vis. Daarna een stofpot cq stifado met konijnenvlees en puree. Als toetje kaas en joghurtjes met smakelijke confituren. Alle gerechten met vers brood. De ingrediënten waren vers uit eigen tuin. s ' Morgens weer een ontbijt met eigen gemaakt vers brood en confituren. Dit alles inclusief overnachting voor de prijs van € 30,00 per persoon. Dit kwam goed uit omdat de nacht daarvoor ruim € 100,00 per persoon voor dit alles was uitgegeven en we moeten nog tot 26 juni.
Door het gastechtpaar werden wij bij vertrek hartelijk uitgezwaaid. De route volgde een pad tussen het kanaal van de Haute-Seine en de Seine via Clesles, Mery-sur-Seine, Saint-Mesmin, Savieres om in Payns aan te komen. De gehele dag in de druilerige regen gelopen. In Payns bezochten wij een klein museum van de Tempeliers. Omstreeks 1070 is hier Hugues de Payns geboren, een bloedverwant van de graaf van Champagne. Hij nam deel aan de eerste kruistocht en stichtte in het jaar 1119 een orde van ridder-monniken. Zij hadden tot doel de Kanunniken van het Heilig Graf van Jeruzalem en de pelgrims naar het Heilig Land te beschermen. Deze ' ' militia Christi ' ' kreeg een officieel statuut tijdens het Concilie van Troyes in 1129 onder de naam van ' ' de Orde van de Tempel ' '. In 1307 maakten de Franse koning Philips De Schone en paus Clemens de vijfde, na een opzienbarend proces, een einde aan de activiteiten van de orde. Vele tempeliers eindigden op de brandstapel. Gelukkig hebben wij in onze regio twee ' ' Ridders in de Orde van het Heilig Graf van Jeruzalem ' ' te weten Herman Jonker en pastoor Tjeerd Visser.
Gisterenavond schreef ik dit verslag, doch wifi werkte in Payns niet om welke reden ik nu dit verslag nogmaals uittyp.
Wij zaten in een aardig Chambres d'Hotes ''La Grange de Payns ' '.

• 02 April 2017 - 19:55

Agnes:

Weer een hoop historie. Je leert nog eens wat zo! Jullie zijn gisteren aardig verwend door die gastvrije mensen in Bagneux!! Jammer van de regen vandaag, maar morgen wordt het vast beter. Slaap lekker en weer succes morgen!

• 03 April 2017 - 14:00

Ans:

Regen is niet leuk...
    Maar wat weer een verslag....
    Wat een maaltijden krijgen jullie voorgeschoteld... WAUW... en idd voor zo een prijs met een bedje erbij..
    Ongelooflijk.
    Iedere keer weer een feestje om jullie verlag te lezen..
    We kijken er gewoon naar uit... TOP...

• 07 April 2017 - 10:11

Cor En Sjouk:

marlies van hartegefeliciteert met je verjaardag

maak er een mooie wandeldagvan

ook groetjes voor jan en jaap