Rocroi - Reims (588 - 687 km) - Reisverslag uit Rocroi, Frankrijk van Marlies Schram-Beentjes - WaarBenJij.nu Rocroi - Reims (588 - 687 km) - Reisverslag uit Rocroi, Frankrijk van Marlies Schram-Beentjes - WaarBenJij.nu

Rocroi - Reims (588 - 687 km)

Door: Jan Schram

Blijf op de hoogte en volg Marlies

21 Maart 2017 | Frankrijk, Rocroi

Dinsdag 1 november 2016, Rocroi - Signy L`Abbey (588 - 619 km).

Het ontbijt was in een schuurtje onder een golfplaatje, zoiets als hoe vroeger het bokkenwijfje woonde in Heemskerk. Daarna een mooie route door uitgestrekte glooiende gebieden. Bij Falnel gingen wij het bos in en na het bos volgden landerijen. Uiteindelijk kwamen wij uit in Signy L`Abbey, een uitgestorven stadje!
We overnachtten in een verlopen twee sterren hotel.

Woensdag 2 november 2016, Signy L`Abbey - Chateau Porcien (619 - 649 km).

Via een mooie bosrijke route langs Lalobbe naar Wasigny gelopen alwaar wij onder het dak van een oude halle, een overdekte markt uit de 15e eeuw, onze lunch nuttigden. Vanaf Justine volgt de route naar de Monts de Sery (178 m. hoog). We volgden langgerekte hellingen. Op de toppen van deze hellingen staan tientallen windmolens. Na zeer langgerekte paden bereikten wij Chateau Porcien.
Omdat er in deze plaats geen andere overnachtingsmogelijkheden waren sliepen wij in het door de gemeente beschikbaar gestelde pelgrimslocaal. Onderweg had zich de Belgische Marie (44 jaar) bij ons gevoegd. Met ons vieren zouden wij de nacht moeten doorbrengen in een locaal van 8,5 m2. Vanwege de snurkvaardigheden van Jaap ging hij slapen in de ijskoude kantine van de plaatselijke voetbalclub. Omdat er ook geen horeca gelegenheid open was sloegen wij de spijzen van ons diner in bij de plaatselijke Carrefour. Marie liet de gekochte ratatouille opwarmen bij de plaatselijke kapster. De zalm en haring, de gebraden kippetjes, de Iles Flottentes en de wijn werden door ons vieren gretig genuttigd. Een bed fungeerde als dinertafel!

Donderdag 3 november 2016, Chateau Porcien - Bazancourt (649 - 670 km).

We legden een korte saaie tocht langs asfaltwegen en uitgestrekte lanbouwterreinen af. In Bazancourt wordt 3,5 miljoen hectoliter ethanol uit suikerbieten geproduceerd.
We verbleven in een voortreffelijk Tables d`Hotes , een Hoeve, voor het luttele bedrag van € 20,00 per persoon.

Vrijdag 4 november 2016, Bazancourt - Reims (670 - 687 km).

Over saaie akkers en oude Romeinse heirwegen naar Reims gelopen.
In Betheny namen wij afscheid van onze Belgische vriendin Marie Dominicy, een lieve erudiete, schone, blonde dame.
In Reims bezochten wij de kathedraal, een meesterwerk van gothische kunst uit de 13e eeuw ( werelderfgoedlijst).Tussen het jaar 1027-1825 zijn hier 30 franse koningen gezalfd.
Na een voortreffelijke maaltijd zijn we per trein vanuit Reims, via Paris Est, Paris Nord en Rotterdam naar Dordrecht gereisd, alwaar onze zoon Henk ons met de auto ophaalde. Om 22.00 uur waren we weer thuis in Hendrik-Ido-Ambacht.

Rest ons vanaf aanstaande maandag 27 maart 2017 de voetreis vanuit Reims naar Santiago de Compostela en Cabo Fisterra.

• 23 Maart 2017 - 14:31

Trudi :

Marlies en Jan, veel succes met het vervolg van jullie tocht. Groetjes

• 23 Maart 2017 - 17:59

Bram, Hanny:

We wensen jullie veel succes op jullie tocht! Goede reis! Groetjes Bram en Hanny

• 24 Maart 2017 - 08:08

Qruun Schram:

Lieve mensen,
    Ik heb gelezen hoe jullie het sombere stukje Noord Frankrijk tussen Rocroi en Reims hebben "genomen". Ik ril ervan als ik verneem dat jullie in Novion Porcien en Signy L'Abbay hebben moeten verblijven. Plaatsen om als begraafplaats met kracht te vermijden. Reims is dan de beloning. Champagne en culinaire verrukkingen. Snel terug naar de soberheid van de ware Pelgrim. Daartoe hebben jullie vanaf nu niet veel kans, tenzij je de ogen sluit voor de heerlijkheden van de Bourgonje. Weet dat er in Vezelay uitgebreide mogelijkheden om te biechten beschikbaar zijn, dus geniet ook maar een beetje. En route! En...: Dominus Vobiscum!

• 24 Maart 2017 - 19:12

Erna Pijpers:

Marlies en Jan, zojuist de gegevens van jullie blog gekregen, direct maar even
    reageren! Ten eerste wat leuk dat we op deze manier jullie loopervaringen kunnen
    delen en op die manier kunnen zien waar jullie zijn. We wensen jullie heel veel succes
    met deze prestatie! Petje af, en je hebt natuurlijk ook nog bepakking op je rug.
    Weinig blaren, weinig regen en heel veel wandelplezier! Leen & Erna

• 26 Maart 2017 - 13:20

Willem Hoog Antink:

Leuk te lezen hoe jullie ervaringen onderweg zijn geweest en nog zullen volgen.
    We houden jullie route in de gaten en gaan elkaar zeker ontmoeten in Santiago...... wie weet zelfs onderweg ????

• 27 Maart 2017 - 16:19

Harry Koopman: