Gorinchem - Heeze - Reisverslag uit Gorinchem, Nederland van Marlies Schram-Beentjes - WaarBenJij.nu Gorinchem - Heeze - Reisverslag uit Gorinchem, Nederland van Marlies Schram-Beentjes - WaarBenJij.nu

Gorinchem - Heeze

Door: Jan Schram

Blijf op de hoogte en volg Marlies

20 Maart 2017 | Nederland, Gorinchem

Maandag 3 oktober 2016, Gorinchem - Heusden (41 - 71km).

Arie de Haan bracht ons naar het veer in Gorinchem voor de overtocht naar Woudrichem. Daarna begon het serieuze werk. Wij liepen door het land van Altena naar het prachtige vestingstadje Heusden alwaar wij na een maaltijd bij de Pannekoekenbakker overnachtten.

Dinsdag 4 oktober 2016, Heusden - Helvoirtsbroek (71 - 97 km).

In Elshout de Mariakapel bezocht. Deze kapel was al in het jaar 1495 een bedevaartsoord vanwege de verschijning van de Wonderbare Moeder aan een dorstige boer. Na Drunen volgden de Loonse en Drunense Duinen met zijn gigantische zandvlaktes aanvoelend als een woestijn. Bij de prachtige St.Nicolaaskerk te Helvoirtsbroek, een nationaal monument, hebben wij een stempel gehaald bij Pastoor Smulders voor ons pelgrimspaspoort.

Woensdag 5 oktober, Helvoirtsbroek - Oisterwijk (97 - 123km).

Aanvankelijk de weg kwijtgeraakt rond het concentratiekamp Vught liepen wij uiteindelijk toch langs het kanaal naar Ford Isabella. In de St.Jans Kathedraal, een gothische kruisbasiliek, hebben wij deelgenomen aan het middaggebed (een wat onbegrijpelijke tekst). Tijdens dit middaggebed werd ook voor ons, Camino-gangers, gebeden. Daarna weer via Vught, Esch, Belvert om het Belversven heen naar ons overnachtingsadres, ``De Waterput``, in Oisterwijk gelopen.

Donderdag 6 oktober 2016, Oisterwijk - Knegsel (123 - 170 km).

Vanwege een pijnlijke linker voet ging Marlies deze dag niet met de benenwagen doch nam zij het openbaar vervoer naar het informatiecentrum van het Nederlands Genootschap van Sint Jacob te Vessem.
Jaap van Beek en ik liepen door de Brabantse Vennen, langs de Beeze, over het Wilhelmina naar de Kapel van de Heilige Eik. Daarna liepen wij via de Landschotse Heide en Vessem weer met Marlies naar Knegsel. Om 19.00 uur kwamen wij aan bij Jan en Ad van der Ven. Het interieur van het woonhuis was conform het begin van de 20e eeuw. Het logement daarentegen was een keurig wooncomplex.

Vrijdag 7 oktober 2016, Knegsel - Heeze (170 - 197km).

Via Steensel, Broekhoven en Valkenswaard langs akkers en door bossen gelopen, kwamen wij aan in Heeze, vanwaar wij de trein terug naar Dordrecht namen.

• 26 Maart 2017 - 12:50

Ans Hoog Antink - Schram:

Geweldig leuk om te lezen.